God belooft (g)een partner

Ds. J. Westerink / Geen reacties

Vraag

Belooft God een partner? Ik vind de afweging “als je bidt zal Hij je geven” tegenover “gebrokenheid” zo lastig. In principe verandert gebrokenheid niks aan Gods beloften, want Hij houdt áltijd Zijn woord. Maar aan de andere kant zijn er ook mensen die bidden om een partner en die nooit hebben ontvangen.

Antwoord

Beste vraagsteller/stelster,

Uit je vraag begrijp ik dat je een aantal dingen door elkaar haalt. Daarin ben jij niet de enige. En het is ook niet zo vreemd dat dat gebeurt. Het lijkt zo simpel: “Als je bidt, zal Hij je geven.” Maar is dat zo en belooft God dat? Er zijn ook wel wat andere gezegden. Bijvoorbeeld: “God vervult wel al Zijn beloften, maar niet al onze wensen.” Wel al Zijn beloften, bijv. de belofte van Zijn Heilige Geest, de belofte van de vergeving van de zonden, de belofte dat wie Hem vroeg zoeken, Hem ook zullen vinden. Op die beloften mag je pleiten. Je mag er biddend de vinger bij leggen en zeggen: Heere, U hebt dat toch beloofd?!

Maar staat er in Gods Woord ook zo’n belofte dat Hij een mens een partner zal geven? Nee. Er staat wel in de eerste hoofdstukken van Genesis dat het niet goed is dat de mens alleen zal zijn. Als iemand dat ervaart -en ik heb de indruk dat jij zo iemand bent- dan mag je de Heere op dat Woord wijzen en zeggen hoe pijnlijk jij de waarheid van dat Woord ervaart. En dan mag je de Heere vragen of Hij je iemand wil geven, die maakt dat je niet meer alleen bent. En dan is het goed wanneer je de Heere zegt dat jij graag zo iemand wilt ontmoeten, met wie je samen de Heere mag dienen en vrezen. Maar er is geen belofte in de Bijbel Die je garandeert: als jij om een partner bidt, zal Hij je die geven. Er zijn ook voorbeelden in de Bijbel, die laten zien dat de Heere dat niet altijd doet. Ik ken voorbeelden van mensen, mannen en vrouwen, die ontdekten dat de Heere hen geen partner gaf omdat Hij hen zo wilde gebruiken in Zijn dienst, mensen die ook leerden dat goed te vinden, hoeveel moeite ze ook eerst hadden met dat alleen blijven.

Je mag dus vragen om een levensgezel en dan één met wie je samen de Heere mag dienen. Maar de Heere belooft niet dat Hij die wens in je leven zal vervullen.

Nooit vergeet ik die jonge vrouw, die na een lezing die ik ergens hield, mij schreef: “Dominee, ik zal wel nooit trouwen, maar ik mag nu weten dat ik straks in eeuwigheid zal leven als bruid van het Lam. En is dat niet het allergrootste dat mij ten deel mag vallen?” Ik heb haar uit het oog verloren; weet dus niet hoe het verder met haar gegaan is. Maar dit antwoord heb ik nooit vergeten. Zo iemand is eeuwig gelukkig. Dat geluk wens ik jou van harte toe.

Ds. J. Westerink

Tags in dit artikel:

belofte(n)bidden