Ik kan/wil me niet bekeren van de zonde

Ds. A.T. Vergunst / Geen reacties

Vraag

Ik denk dat ik niet bekeerd kan worden. En dat is niet omdat God mij niet wil bekeren, maar omdat ik zo erg in de greep van de duivel zit. Ik kan de wereld maar niet los laten. De Heere heeft al zo vaak via Zijn woord tot mij gesproken. Elke keer denk ik weer van “ik ga stoppen met...”, maar elke keer val ik weer terug. Zonder tegenstribbelen luister ik weer naar wereldse muziek etc. Daarna voel ik me weer teleurgesteld in mezelf... ik kan het gewoon niet. Ik wou dat ik God in mijn leven had, maar ik kan God maar niet ervaren of voelen.

Ik woon samen, ik denk ook dat dat God en mij in de weg zit, maar ik kan niet op korte termijn trouwen. Dus ik kan God voorlopig ook niet inmijn hart krijgen, ben ik bang. Ik bid veel, maar ik kan niet goed bidden. Ik hoop zo dat de Heere ziet en weet wat ik echt nodig heb. Ik heb nog geen angst om te sterven, maar ik weet wel, als ik sterf dan komt het niet goed met me.

Ook al ken ik God nog niet en voel ik Hem nog niet in mijn leven, ik heb wel erg de behoefte om God te vinden. De wereld voelt zo leeg. Ik heb vroeger vaak het gevoel gehad van, wat heeft het leven voor zin? Ik was liever niet geboren. Ik heb een heel lieve vriendin, ze is goed voor me. Misschien mag ik het niet zeggen, vergeef het me dan. Maar ik heb wel eens gedacht van, als ik wist dat ik een kind van God mocht zijn, dan hoop ik dat God me snel van deze wereld af zo halen, naar zijn Hemel. Zodat ik eeuwig rust zou hebben.

Ik heb ADD, ik voel in mijn leven ook veel schommelingen van héél blij naar erg down. Ik ben impulsief en best wel verslavingsgevoelig. Ik doe daardoor ook vaak dingen fout. Ik ben dan vaak teleurgesteld in mezelf, maar ik voel me nu vaak teleurgesteld naar God, ik kan Hem zo niet in mijn leven krijgen. Ik hoop zo dat de Heere mij krachtig wil stil zetten, want anders ben ik bang dat het bij mij nooit zal lukken...

Ik hoop op een reactie van een dominee uit de Ger. Gem.

Antwoord

Mijn vriend,

Jouw probleem is niet wat je denkt dat het is! Je denkt dat “ik niet bekeerd kan worden.” Dat is niet jouw probleem. Jij wil je niet bekeren van de weg van zonde. Iedereen kan bekeerd worden.  Denk nooit dat het probleem van ons niet bekeerd zijn bij God ligt. Nooit kan een mens dat zeggen en zeker niet een mens die zelf belijdt “De Heere heeft al zo vaak via Zijn Woord tot mij gesproken.” Hij heeft het heel duidelijk gezegd, zelfs met een eed betuigt: “Zo waarachtig als Ik leef, spreekt de Heere HEERE, Zo Ik lust heb in de dood des goddelozen! Maar daarin heb Ik lust, dat de goddeloze zich bekere van zijn weg en leven.” Maar jij wil je niet bekeren van de wegen van de zonde.

In je brief is dat overduidelijk. Je wil graag naar de hemel, maar waarom? Ten diepste niet om van de zonde af te komen, maar om aan je de problemen te ontsnappen. Je probeert je te verschuilen achter je ADD die je onstabiel maakt. Je verschuilt jezelf ook achter “impulsief zijn.” Dat ben ik ook en dat heeft me genoeg problemen gegeven! Maar daar ligt jouw probleem niet. Je verbreekt Gods wet met beide voeten en handen. Lees zelf maar wat je schrijft: “Ik kan de wereld niet loslaten” en je zegt dat de reden daarvoor is “dat je in de greep van de duivel zit”. Goed excuus?  Helemaal niet! Ik ben het met Luther eens: “De duivel krijgt veel te veel de schuld van onze zonde.”

Je schrijft: “De Heere heeft al zo vaak via Zijn Woord tot mij gesproken” en dan schrijf je dat je “zonder tegenstribbelen weer naar de wereldse muziek luistert” etc. (en wat dat “etc” betekent weet jij!). Nogmaals schrijf je: “Ik kan het gewoon niet.” Fout, mijn vriend, je wilt het gewoon niet en je wilt toch wel graag naar de hemel toe. Natuurlijk kan je God niet ervaren of voelen in zo’n leven, zoals je weer schrijft. Waarom niet? Je schrijft het antwoord zelf: “Ik woon samen en ik denk ook dat dat God en mij in de weg zit” en dan kom jij weer met je “maar...” Altijd weer heb jij een excuus om je levenskeuze te rechtvaardigen en dan ben je nog een beetje verbaasd dat God zo ver van je af blijft.

Stel je voor dat je vanavond thuis komt en je vindt je vriendin met iemand anders in bed! Hoe zou je dat vinden? Als zij zich die avond, nadat je haar zo vond met een andere man in bed, zou beklagen met: “Joh, waarom ben je zo afstandelijk? Waarom kunnen we niet gezellig knus zijn? Wat is er toch met jou dat je zo koud bent naar mij?” Wat zou je antwoord zijn?  Zou je zeggen: “Ja, lieverd, ik weet dat je wat impulsief bent. En dat je ook wat aan ADD lijdt.  En dat er zoveel schommelingen in je leven zijn en dus ik begrijp het, meid, dat je zo af en toe eens in een bed kruipt met een andere man. Maar je bent toch heel lief. Het geeft niets dat je dat af en toe doet.”  Zou je zoiets zeggen?

Ik roep je als Gods spreekbuis tot bekering van je zonden. Jij wil graag naar de hemel’, zonder de zonde die God duidelijk als zonde heeft verklaard op te geven. Nee, zoals je schrijft: “Ik kan Hem zo niet in mijn leven krijgen.” Lees goed wat je schrijft. Jij wilt God in jouw leven hebben om je maar lekker te laten vertroetelen door Hem in jouw leven, terwijl jij om Zijn wet en eer niets geeft.

Je hoopt dat de Heere je krachtig wil stil zetten. Echt? Als dat waar is, dan zal je Hem op Zijn knieën danken voor dit antwoord dat God tot je spreekt (Mattheüs 11:21):

“Doch Ik zeg u, Wee U, Chorazin! Wee U Bethsaida! Want zo in Tyrus en Sidon de krachten waren geschied, die in u geschied zijn, zij zouden zich eertijds in zak en as bekeerd hebben. Doch Ik zeg u, Het zal Tyrus en Sidon verdragelijker zijn in de dag des oordeels, dan ulieden [lees hier ook je eigen naam!] En gij, Kapernaum! Die tot den hemel toe zijt verhoogd, gij zult tot de hel toe nedergestoten worden. Want zo in Sodom die krachten waren geschied, die in u geschied zijn, zij zouden tot op den huidigen dag gebleven zijn. Doch Ik zeg u, dat het den lande van Sodom gedragelijker zal zijn in de dag des oordeels, dan u” [lees weer je eigen naam!]

Ds. A. T. Vergunst

Tags in dit artikel:

onbekeerd