Jaloezie uit angst

drs. J(oke) Ronner-Wattel / 1 reactie

Vraag

Ik heb een moeilijke puberteit achter de rug, waarna een vreselijke relatie volgde van twee jaar. Ik werd vernederd waar anderen bij waren, werd geslagen, uitgescholden en bovendien ging hij regelmatig vreemd. Met hulp heb ik nu meer zelfvertrouwen gekregen en van het heel negatieve ben ik af.

Inmiddels heb ik ook een nieuwe relatie. Alleen daarin gaan dingen niet altijd zoals ik graag zou willen. Ik word om een heel klein dingetje al jaloers, bijvoorbeeld een meid die vlak bij ons gaat zitten en die in mijn ogen een ‘gevaar’ voor mijn relatie vormt. Ondanks dat er helemaal niks aan de hand is voel ik me in gevaar en kijk ik constant of mijn vriend niet naar dat meisje kijkt en moet ik persé iets negatiefs over haar zeggen tegen mijn vriend. Ik word er zo moe van.

De hulp die ik heb gehad, heb ik al afgerond. Maar dit stukje kan ik gewoon niet plaatsen. Als ik kijk naar wat ik meegemaakt heb is het logisch dat ik soms zulke trekjes heb, maar ik word zo moe van mezelf. Ik trek dit gewoon niet. Soms denk ik wel eens dat ik beter geen relatie kan hebben omdat ik me elke keer zo moet voelen. M’n vriend stelt me elke keer gerust en hij geeft ook echt geen enkele reden aan mij dat ik zo zou moeten denken. Hij is goed en zorgt goed voor me. Kan ik hier iets aan doen? Ik kan hier toch niet m’n hele leven mee blijven lopen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Je hebt veel moeilijke dingen meegemaakt in je leven en wat mooi om te lezen dat het nu beter met je gaat en dat je een relatie hebt met iemand die er voor je wilt zijn. Maar er zijn nog dingen die blijven hangen, waar je nog mee worstelt. En dat is de jaloezie en dan denk ik dat het vooral voortkomt uit angst dat je in de steek gelaten zult worden door je vriend.

Het is niet gemakkelijk om zulke gevoelens kwijt te raken, maar het is allereerst belangrijk om te beseffen dat deze gevoelens over gebeurtenissen van vroeger gaan, niet over gebeurtenissen in het heden. Wees ook wat mild naar je zelf en je gevoelens, je hebt al heel veel goede stappen gezet, ook deze gevoelens kunnen minder worden, maar gun jezelf de tijd.

Het is goed om steeds te proberen onderscheid te maken tussen gevoelens en gedrag. De gevoelens heb je, die overkomen je regelmatig. Je kunt de keuze maken tussen je gedrag te laten sturen door je gevoelens of tegen je gevoelens te zeggen: “Het is begrijpelijk dat ik me zo voel, maar ik ben nu hier, ik leef nu in het heden met (vriend), daar gaan deze gevoelens niet over.”

Gevoel overkomt je, maar gedrag overkomt je niet, dat is een keuze. Dat wil niet zeggen dat het soms niet erg lastig kan zijn om je gedrag meteen te veranderen, maar je kunt het wel oefenen, iedere keer weer en ook mild zijn naar jezelf als het niet meteen lukt. Maar laat je niet ontmoedigen daardoor, zie de keren dat het nog niet lukt als een oefening, niet als een falen. Zo kun je kleine stappen zetten naar verandering.

Drs. Joke Ronner-Wattel

drs. J(oke) Ronner-Wattel

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerd Vrijgemaakt
  • Woon/standplaats:
    -
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Functie: GZ-Psycholoog

Tags in dit artikel:

jaloers
1 reactie
Justinus
Wat een mooi antwoord, vooral de laatste alinea!!