Zonden blijven in hoofd terugkeren

Kand. G.A. van Ginkel / 2 reacties

Vraag

Ik heb al diverse keren bepaalde zonden beleden voor God, maar de zonden blijven in m'n hoofd terugkeren. Er blijft iets in me aangeven dat ik bijvoorbeeld te zondig ben om een relatie aan te gaan. Hoe kan ik hier het beste mee omgaan? Zal ik dan nooit rust mogen krijgen?

Antwoord

We zetten het nog even op een rijtje: Je hebt bepaalde hardnekkige zonden begaan en beleden. Tot je grote teleurstelling ben je er daarmee nog niet van af. Integendeel. Dezelfde zonden keren steeds weer terug. Niet in je handen, dan toch in je hoofd. Heel vervelend. Het feit dat dat gebeurt heeft grote consequenties voor je. Niet slechts dat je er oprecht verdrietig over bent, maar je terugkerende zonden vormen ook een verhindering om een relatie aan te gaan, zo vind je. Immers, zo kan het toch niet?, zo redeneer je. Van al dat voelen en redeneren word je ondertussen niet vrolijk. Je wordt een beetje mismoedig: Zal ik dan nooit rust mogen krijgen?

Het begaan van zonden, dingen goed verkeerd doen, is ronduit menselijk. Niet om het goed te praten, maar om vast te stellen: Het kan niet anders! Zolang wij hier zijn. Juist ook na ontvangen genade. Wat een strijd kan dat zijn! (Zie Rom. 7) Een strijd die ik ook zelf ervaar. Wat kun je moe worden van het steeds opnieuw God bedroeven. Het steeds weer terugvallen in dezelfde fout. Wat kun je jezelf tegenvallen... Je conclusie of liever je consequentie hieraan verbonden is  echter “te kort door de bocht”: Omdat ik zo’n notoire zondaar ben, kan ik of mag ik geen relatie aangaan.

Maar, met wie anders dan een medezondaar/zondares zou je een relatie aangaan? Een heilige en een zondaar passen niet bij elkaar, meen je? Maar is de heilige ook geen zondaar? En kan de zondaar die de vraag stelt niet ondanks al z'n aanklevende ongerechtigheid en al z’n zonden rechtvaardig en heilig zijn in Christus?

Kortom je zondigheid is geen absolute verhindering voor het aangaan van een relatie. Wel zou ik me kunnen voorstellen -fantaserend over je probleem-, dat je in eerdere relaties hebt gemerkt dat je niet trouw bent, en denkt het ook niet te kunnen zijn. Je zou dan met recht bang kunnen zijn voor een nieuwe relatie... Of: dat je niet van de drank af kunt blijven... Of... Ik weet het allemaal niet en hoef het niet te weten. God weet het en Hij wil je helpen! Hij, Die weet wat van Zijn maaksel is te wachten.

Wat te doen? Bid God zonder ophouden. Vertrouw op Zijn vergevende genade. Verlaat je op Zijn Woord en niet op de taal van je hart. Geloof dat Hij je de kracht wil schenken om de zonde te overwinnen, door de Geest van Christus.

Rust is er alleen bij Hem, in Christus, door de Geest. Die rust laat Hij vinden. Die rust wil Hij schenken. Ook jou. Maar rust niet, totdat je rust ontvangt! Uit genade.

Kand. G. van Ginkel

2 reacties
minnie
Heel mooi antwoord..
kneusi
vragensteller, het houdt je dicht aan de troon der Genade. Om van Hem geholpen te worden.totdat de Heere je persoonlijk vergeeft, wat het ook is. alle dingen moeten medewerken ten goede...houdt aan bij de Heere, laat je niet ontmoedigen door die binnenprater...ik hoop dat je een lieve,begripvolle relatie krijgt! dat gun ik je van harte