Is het normaal dat mijn man zich vaak zelf bevredigd? (...)

drs. J(oke) Ronner-Wattel / Geen reacties

Vraag

Is het normaal dat mijn man zich vaak zelf bevredigd? Hij doet dit ook als hij naar porno heeft gekeken en daarna gaat hij zich dan bevredigen. Ik vind dat je dit als christen niet mag doen. Wat is uw mening hierover.

Antwoord

Een christen mag zijn seksuele genot niet halen uit porno en zelfbevrediging. Jezus zegt: Jullie hebben gehoord dat gezegd werd: pleeg geen overspel. En ik zeg zelfs: iedereen die naar een vrouw kijkt en haar begeert, heeft in zijn hart al overspel met haar gepleegd. Matth 5:27, 28.

Maakt het verschil of je naar je buurvrouw of en collega kijkt en haar begeert of je kijkt via internet, boekjes of tv naar een vrouw om haar te begeren? Ik ben van mening dat het in dezelfde lijn ligt. Jezus noemt het overspel en waarschuwt in het daarop volgende vers: Als je rechteroog je op de verkeerde weg brengt, ruk het uit en werp het weg. Je kunt immers beter één van je lichaamsdelen verliezen dan dat heel je lichaam in de hel wordt geworpen.

Het is dus heel duidelijk dat je man met porno en zelfbevrediging op de verkeerde weg is, dat wat hij doet door Jezus veroordeeld wordt. Er zijn geen excuses om hiermee bezig te zijn, ook niet bijvoorbeeld het ontbreken van een goede seksuele relatie in het huwelijk.

Voor veel mannen is het bezig zijn met porno een verslaving geworden, zoals anderen verslaafd kunnen zijn aan alcohol of gokken. Vaak is er hulp nodig om van deze vorm van verslaving af te kunnen komen.

Ik denk dat jij je man erop moet wijzen dat hij verkeerd bezig is. Hij zondigt tegen Gods geboden, maar ook tegen jou. Het is gedrag wat je van hem niet hoort te accepteren. Hij heeft naast jou andere vrouwen bij wie hij zijn behoeften bevredigt. Als hij niet naar je luistert, neem dan iemand in vertrouwen (een wijze vriend, familielid of ambstdrager) en wijs hem nogmaals op zijn zonde.

Ik wens je veel wijsheid en sterkte in deze voor jou moeilijke situatie.

Drs. Joke Ronner

Lees meer artikelen over:

seksualiteit in het huwelijk