Vriend vrij laten

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Aan Marijke Rots. Twee jaar geleden heb ik mijn vriend leren kennen, zijn verloofd en hopen dit jaar te gaan trouwen! We zijn ontzettend gelukkig met elkaar en mogen ook echt geloven dat God ons bij elkaar heeft gebracht! Alleen heb ik soms moeite om mij in hem te verplaatsen. Hij is heel erg gewend om ‘vrijgelaten’ te worden. Van huis uit lieten zijn ouders hem vrij in dingen die hij wilde. Ze gaven hem zelf de verantwoordelijkheid. Ik ben dat niet gewend, mijn ouders probeerden mij altijd overal tegen te beschermen en losten mijn problemen op. Sinds ik mijn vriend leerde kennen wilde ik op eigen benen staan en eigen keuzes maken. Mijn vriend heeft mij daar heel erg mee geholpen en daar ben ik hem dankbaar voor!

Het punt waar het soms in onze relatie botst is dat hij graag z’n eigen ding wil doen, dat ik mij niet altijd overal mee moet bemoeien en hem vrij moet laten. Dat betekent niet dat hij contact heeft met andere vrouwen of iets doet wat niet kan binnen een relatie. Maar ik vind het ontzettend lastig om mij niet met hem te bemoeien! Ben van huis uit gewend dat er altijd iemand op mij let en ik merk dat ik dat een beetje heb overgenomen. Mijn aanstaande man houdt ervan om lekker ongestoord tv te kijken en doet dat iedere avond. Ik heb aangegeven dat ik dat lastig vind als hij dat ook doet als wij getrouwd zijn, maar hij zegt dat dat zijn ontspanning is en dat ik hem dat niet kan verbieden. Dat begrijp ik ook, maar het lijkt mij zo saai als hij iedere avond tv kijkt. Ik wil liever een spelletje doen en gezellig samen koffie drinken zonder dat de tv aan staat!

Begrijp mij niet verkeerd, het is een ontzettende lieve man die mij overal bij wil helpen, ook straks met het huishouden. Maar mijn vraag is: hoe moet ik hier mee om gaan? Moet ik hem vrij laten? Ik word de discussies zo zat...

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je hebt een lieve man leren kennen waarmee je binnen niet al te lange tijd wilt gaan trouwen. Dat is fijn, maar -en dan komt het- je wordt de discussies tussen jullie zo zat! Samengevat: niet alles loopt zo goed als je eerst wilt suggereren! Je geeft aan dat je het moeilijk vindt om je in hem te verplaatsen. En vervolgens lijk je het ook niet te wíllen!

Het gaat er niet om dat jíj alleen geholpen wordt met van alles en nog wat, maar hoe jullie béiden gelukkig worden. Dat betekent dat er nog wel een en ander valt uit te praten vóórdat jullie daadwerkelijk gaan trouwen. Wacht er niet mee, want vanzèlf veranderen dingen niet!

Waar moet het dan over gaan tussen jullie? Nou niet over hoe je vriend zich aan jou aanpast! Wèl over hoe jullie gezamenlijk tot het maken van afspraken komt. Afspraken die je eventueel opschrijft, zodat je bij een latere evaluatie kunt zien waar het ook al weer over ging. Over de besteding van jullie toekomstige gezamenlijke avonden kun je nú al best tot afspraken komen, die je misschien al snel zult aanpassen als blijkt dat een en ander niet gaat werken. Nog belangrijker is het om samen te ontdekken waarin de fundamentele verschillen in jullie beider opvoeding bestaan! En daarbij dan ook: de verwachtingen die je daarover hebt vàn elkaar. Leer ze uit te spreken in plaats van ‘weg te duwen’! Alleen zó kom je tot sámen tot een nieuwe vorm van samenleven die bij júllie-als-nieuw-te-vormen-gezin past. Misschien is het goed om voor de huwelijksdatum daarover een aantal gesprekken aan te gaan met een derde. Iemand die je kent en die jullie kent. Eventueel een externe deskundige.

Alle goeds toegewenst,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

verkering