Vastlopen met de bijbel

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Een beetje makkelijk, lijkt me, om altijd maar te zeggen dat Jezus alle straf van mensen heeft gedragen en dat het nu dus klaar is, want eeuwen geleden moesten mensen dus wel zo wreed gestraft worden en dan komt Jezus en dan brengen ze bij Hem een vrouw, in overspel betrapt, en dan zegt Jezus: “Wie van u zonder zonde is, die werpe de eerste steen op haar...” Maar al die tijd voordat Hij kwam leren en mensen genezen, was dit toch praktijk geweest? God had toch Zelf die wetten gegeven? Ik loop met deze dingen steeds vaker vast.

Ook kan de opmerking (die ik vaak gelezen/ gehoord heb), dat de Mozaïsche wetten veel milder waren dan de wetten van naburige volken, mij totaal niet bevredigen. Die andere volken hadden hun wetten tenminste niet van God ontvangen. Waarom was God zó hard voor Zijn Volk? Ik zou in dit verband vele voorbeelden kunnen aanhalen, vooral over de (en niet zogenaamd)  vele vrouw-onvriendelijke teksten. Ik krijg hier steeds meer moeite mee. Hoe kan het dat christenen al die gruwelen uit het Oude Testament maar kunnen negeren/accepteren, omdat ze in de Bijbel staan? Uit geen enkel ander boek zou een hedendaagse christen die zaken accepteren...

Vraag 2:

Ik lees in Numeri 5, vanaf vers 11, iets heel vreemds. Het lijkt wel occult! Wat kan er mee bedoeld worden? Ik kan nauwelijks geloven dat God opdracht zou geven tot zulke wetten? En kon over een vrouw ook de ijvergeest komen of was dat alleen aan de man voorbehouden? Het hele stuk komt op mij zeer bevreemdend over.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Misschien helpt bij het Bijbellezen, het gebruik van een goede Bijbelverklaring. Het is duidelijk dat je muurvast loopt in je eigen gedachten, veronderstellingen en frustraties. Gevolg is dat je God de schuld geeft en Zijn soevereiniteit ter discussie stelt. Opstand tegen God dus. Overigens is dat niets nieuws, want dat lezen we de hele Bijbel door. Zo actueel is dat boek dus. Sinds onze val in het Paradijs doen we niets anders dan onszelf vrijpleiten en God overal de schuld van geven. Of nog erger, onszelf op de troon zetten en onze eigen normen en waarden als sjabloon leggen over hoe God had moeten handelen in het verleden en nu nog. De mens als God.

Maar daarbij vergeten we dat wij de oorzaak zijn van al deze ellende. Al vanaf het Paradijs. En nog. Kijk om je heen en zie wat voor vreselijke zaken er gebeuren. Martelingen, verkrachtingen, gruwelijke massamoorden. Dat zijn wij mensen en dat doen wij mensen. Matth. 15:19 maakt dat nog eens duidelijk: “Wat uit het hart komen voor boze bedenkingen, doodslagen, overspelen, hoererijen, dieverijen, valse getuigenissen, lasteringen.” En Paulus doet daar nog een schepje bovenop. Lees Rom. 3 maar eens. Dat zijn jij en ik. En dat gebeurt als we Gods goede geboden vertrappen. Moeten we niet van diepe, diepe schaamte ons hoofd buigen en de Heere om genade smeken in plaats van in opstand komen?

Weet je trouwens wat vrouwonvriendelijk is? Ze verplichten overdag hun gezin te verlaten en een baan te zoeken omdat ze anders hun hypotheek of tweede auto niet kunnen aflossen. En gezinnen waarvan de moeders thuis willen blijven om voor hun kinderen te zorgen, worden door de overheid financieel gestraft. Over moderne slavernij gesproken.

En voor je inhoudelijke vragen, lees deze artikelen:

www.refoweb.nl/vragenrubriek/23738/relevantie-oudtestamentische-wetgeving

www.refoweb.nl/vragenrubriek/22220/moeite-met-oude-testament

www.refoweb.nl/vragenrubriek/tag/oude+testament

Voor je tweede vraag zou je de antwoorden  'Abortus opwekken of vervloeking' en 'Reinheid in legerplaats van Israel' kunnen nakijken.