Onzekerheid over orgasme

F.J. Bijzet / Geen reacties

Vraag

Als mijn vrouw en ik de liefde bedrijven, ben ik regelmatig bang dat ik geen orgasme krijg. In een soort van paniek ga ik dan aan knappe mannen denken. Vervolgens lukt het vaak dan wel om een orgasme te krijgen. Ik denk er vaak over na of dit een teken is dat het niet goed zit tussen mijn oren of dat ik eigenlijk anders geaard ben. Ik kom hier niet goed uit en durf dit ook niet met mijn vrouw te bespreken. We hebben een heel gelukkig huwelijk, dus ik zie verder geen reden om naar de hulpverlening hiermee te stappen, maar diep van binnen zit op dit punt wel onzekerheid. Kunt u me handreikingen geven hoe ik hier het beste mee kan omgaan?

Antwoord

Beste vragensteller,

Ik kan me je onzekerheid wel voorstellen, want als man aan andere mannen denken om een orgasme te krijgen is niet heel veel voorkomend. Maar het allerbelangrijkste is dat je schrijft dat je een goed en gelukkig huwelijk hebt.

Er zijn een paar vragen die ik je, als we een gesprek hebben, zou stellen: 1. Viel je vroeger op vrouwen, of op mannen, of op allebei? 2. Als je fantaseerde, waar fantaseerde je over?

Als je bij beide zegt “mannen”, dan zou ik me zorgen maken om je geaardheid. Maar als je bij beide ook vrouwen zou antwoorden, dan maak ik me geen grote zorgen.

Een goede vervolgvraag zou zijn waar je dan aan denkt als je met je vrouw vrijt. En waar staat dat symbool voor?

Belangrijker dan je zorgen maken over je geaardheid is de realisatie dat er tussen jou en je vrouw op seksueel gebied iets niet helemaal lekker loopt. En dat is niet gek. Veel mannen en vrouwen gaan door fasen heen waarin ze minder opgewonden worden. Wanneer een orgasme krijgen een doel wordt en je je op anderen moet focussen, dan breek je eigenlijk de intimiteit met elkaar af. In plaats van te fantaseren wordt het tijd om te gaan praten. Eerlijk zeggen “het lukt nu niet, gek is dat.” En dan samen zoeken naar wat dat betekent. En wat je er beide in kunt veranderen. Soms is het gewoon een leeftijdskwestie. Soms mist de intimiteit. Soms mist de spanning. En de eerste stap is er over praten met elkaar en niet wegdromen in fantasie. Want dat is dodelijk voor de intimiteit. Liever geen orgasme en een intiem en liefdevol gesprek dan intimiteit dodende fantasie.

En gesprek, intimiteit zonder een doel van orgasme, haalt vaak de spanning er vanaf waardoor het vanzelf wat gemakkelijker wordt.

Ferdinand Bijzet