Het christendom uitleggen aan niet-christenen

Ds. C.G. Vreugdenhil / Geen reacties

Vraag

Ik loop al een tijdje met een vraag: Hoe is het christendom uit te leggen aan niet-christelijke mensen? Ik werk sinds kort in een apotheek en heb het daar echt heel erg naar mijn zin, maar de meiden die daar nog meer werken zijn allemaal onchristelijk! Daarom vragen zij wel eens aan mij wat het christendom nou precies inhoud.

Ik ben van de Ger. Gem. in Ned. Die kerk staat ook bekend als een hele zware kerk! Ik weet nou niet precies hoe ik dat aan mijn collega's uit moet leggen.

Antwoord

Wat fijn dat je op je werk een gelegenheid krijgt om te getuigen. Ik ga er  van uit dat er een serieuze interesse is onder je collega's naar de inhoud  van het christelijk geloof. Probeer dit eerst vast te stellen, anders kunnen  mensen je op 'tere' punten onnodig beschadigen.

Er zijn verschillende manieren om te getuigen; op een rationele manier (Paulus in Hand.17), op een emotionele manier of op een relationele manier. Voor de rationele benadering  heb je de vier kernpunten van het christelijk geloof nodig; 1. de oorsprong van  deze mensheid (schepping), 2. de oorzaak van alle ellende (zondeval), 3. Gods reddingsplan voor deze wereld (het kruis) en 4. het herstel van een  nieuw leven met God (christen-zijn). Neem de tijd en probeer thuis gewoon eens bij ieder kernpunt van het christelijk geloof met je eigen woorden
(gewone spreektaal) iets op papier te zetten. Leer het uit je hoofd, het zal  je te pas komen als de gelegenheid zich voordoet dat je in drie minuten mag  vertellen wat de inhoud van het christelijk geloof is. Vat dus kernachtig samen!

Voor de emotionele benadering zijn vooral emotionele situaties uit je eigen leven of dat van anderen belangrijk. Het gaat vooral om de vraag wat mensen er bij voelen, ervaren en beleven. Daarbij kun je jouw ervaring of de  ervaring van een christen plaatsen naast de ervaring van iemand die alles zonder God moet verwerken. Bijvoorbeeld, hoe ga je om met lijden, teleurstelling en verdriet. Iemand zonder God zou wanhopig worden, een christen kan altijd bij God terecht. Durf jezelf hierbij kwetsbaar op te stellen.

Voor de relationele benadering is vertrouwen een sleutelwoord. Door wie je bent, hoe je leeft en hoe je handelt bouw je een relatie van  vertrouwen op. Wanneer een vriend iets zegt heeft dat meer waarde dan wanneer iemand op straat tegen je praat. Relaties op basis van vertrouwen opbouwen is meestal een kwestie van langere tijd. Vooral meeleven,  belangstelling, liefde, integriteit, respect en echtheid zijn sleutelwoorden. Laat zien dat je ook een 'gewoon' mens bent en realistisch  in de wereld staat. Laat iets in je leven zien van de Heere Jezus (2 Kor.3:3). In je omgang met je niet-gelovige collega's kun je 'ontspannen' gebruik maken van één van deze benaderingen of een combinatie daarvan. Dat hangt helemaal af van jouw gaven, karakter en kennis.

Let bij iedere conversatie over het geloof vooral op de taal die je gebruikt. Dwing jezelf om in normaal verstaanbaar Nederlands te spreken en gebruik zo mogelijk voorbeelden uit de praktijk. Kies voor een vrijblijvende houding en probeer zeker niet een ander te overtuigen. Praat in het begin niet te veel over de kerk. Je hoeft er niet stiekem over te doen, maar er leven wel veel vooroordelen en karikaturen over de kerk. Probeer niet in een negatieve  discussie terecht te komen, maar praat positief over die God die je lief hebt en van harte wil dienen.

Hou het persoonlijk, want dat dwingt het meeste respect af. Breng vooral je collega's in het gebed bij de Heere. Hij alleen is in staat om hun hart te openen. Maar daar wil God misschien jouw voor gebruiken. Klem je vast aan de belofte van de Heere Jezus dat Hij de  woorden zal geven op het moment dat je ze in gesprek met je collega's nodig hebt (Luk.12:12).

Gods zegen toegewenst

Ds. C. G. Vreugdenhil

Tags in dit artikel:

evangelisatiegetuigen