Verschillende testikels

drs. N. Wolswinkel / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraagje over mijn zaadballen. De linkse is wat kleiner dan de rechtse, terwijl de linkse lager hangt! Is dit wel normaal? Ben dat vergeten te vragen bij de dokter, namelijk toen ik last had van een pijnlijke bal. Het bleek toen een varicocele te zijn. Ook wil ik nog vragen wat de gemiddelde grootte van een bal is (lengte, dikte in cm).

En ten slotte: hoe voelt een normale bal? Ik hoorde dat bij zaadbalkanker de bal hard aanvoelt. Maar mijn beide ballen kun je niet echt zacht noemen ofzo. Het zijn gewoon stevige dingen waarin ik echt niet hard in kan knijpen (bijvoorbeeld), omdat dat én pijn doet en ook echt niet kan. Een zaadbal is toch niet kneedbaar? (wel voelt mijn linker bal ietsje minder stevig, maar dat is misschien gevoelsmatig). Ik hoop dat u me verder kunt helpen.

Antwoord

Betreffende de vraag over de zaadballen (testikels) het volgende:

-bij veel mannen hangt de linker bal iets lager dan rechts

-er kan enig verschil in grootte links en rechts zijn

-de grootte zit in de orde van een paar centimeter, maar varieert, zoals ook alle vrouwenborsten niet even groot zijn

-bij zaadbalkanker valt vooral op dat er verschil in gladheid en regelmaat is tussen de beide testikels

-testikels voelen doorgaans redelijk vast aan

Wanneer er twijfel blijft bestaan is het goed de eigen huisarts te bezoeken voor onderzoek.

Drs. N. Wolswinkel, arts

Lees meer artikelen over:

testikel