Bekeringsweg of denksysteem

Ds. C. Harinck / Geen reacties

Vraag

Een vraag aan ds. C. Harinck. In de prediking wordt regelmatig een bevinding van Gods volk verteld bij een tekst die gaat over Gods bekeringsweg met zondaren. Maar ook wordt dit verteld bij teksten waar Gods weg niet beschreven wordt. Vooral bij dit laatste groeit bij mij de vraag hoe dit gefundeerd is in de Bijbel.

Ik twijfel niet aan de bevinding, maar ik zou toch graag willen weten waar in Gods Woord die weg beschreven wordt. En hoe komen we als gereformeerden aan het denksysteem dat God eerst bekeert door wedergeboorte en dat de Heere vervolgens leidt naar de rechtvaardigmaking, waar Pasen naartoe wijst. En dat we daarna de Heilige Geest leren kennen, waar Pinksteren op wijst.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Ik heb dit soort vragen al eens beantwoord. U zou voor een uitvoeriger antwoord daar kunnen kijken. Hiermee zou ik kunnen volstaan, maar dan zou ik u teleurstellen, denk ik. Ik wil in het kort dit er nog over zeggen: de bekeringsweg die gepredikt wordt moet in overeenstemming zijn met de Bijbel. Je zult dan als prediker moeten honoreren dat God verschillende wegen met mensen gaat en vooral dat iedere weg niet gelijk is aan jouw weg. Er zijn in grote lijnen overeenkomsten die in onze Heidelbergse Catechismus de drie stukken worden genoemd die een christen kent.

Het is belangrijk dat de prediker zich daaraan houdt. Gods kinderen zoeken in de Bijbel en onder de prediking naar bevestiging van hun geloof en ervaringen. Zij worden getroost wanneer zij van de daken horen verkondigen wat in de binnenkamer is geschied. Zij worden in verwarring gebracht wanneer daar allerlei door mensen verzonnen zaken aan worden verbonden. De prediker moet zich daarom aan de Schrift houden om Gods kinderen in het goede spoor te leiden en de hypocrieten en naamchristenen te ontdekken. Hoe gewichtig ook wordt gezegd, “Zo beleven Gods kinderen het.” Indien het niet door de Schrift gestaafd wordt, is het niet uit God.

Het is verwoestend voor een kerk wanneer de Bijbel verdrongen wordt door menselijke systemen over de bekering en de beleving van Gods heil. De dingen die je opnoemt staan niet allen zo in de Bijbel. Je kunt wel vinden dat het eerste wat een mens nodig heeft de wedergeboorte is. Je kunt ook vinden dat het ware geloof in Christus ons rechtvaardigt voor God. Maar om daar een beleving van Pasen en allerlei andere zaken aan te verbinden is niet juist. Je moet je dominee kunnen vragen: waar staat dit in de Bijbel? En de dominee  moet je dan uit de Schrift kunnen laten zien dat God op die wijze in de bekering met mensen handelt.

Ik hoop dat dit je wat duidelijkheid geeft. Mijn advies is tenslotte: Lees naast de Bijbel goede boeken, die over deze zaken handelen. Ik denk dan voor u aan W. Guthry, “Des christens groot interest.”

Ds. C. Harinck

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Kapelle
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

bekeringswegheilsfeiten beleven