Energetische therapeut

prof. dr. M.J. Paul / 3 reacties

Vraag

Er is mij getipt om gebruik te maken van de gave van een energetische therapeut. Dit zou zowel bij hem in de behandelruimte als op afstand kunnen (vóór en na de behandeling via telefonisch contact). Het is niet nodig om je klacht uit te spreken naar hem. Over deze behandelaar zijn een aantal mensen erg tevreden en zijn letterlijk van hun klachten af. En dat geloof ik ook en zou dat ook wel willen.

Hij gebruikt de woorden: hooggevoelig, leven vanuit gevoel, lichaam en hoger bewustzijn, helende handen. De energetische behandeling vindt plaats op en rondom het lichaam. Wereld van energie, blokkades opheffen etc. Het is erg verleidelijk om te denken: baat het niet, dan schaadt het ook niet. En omdat het zo onschuldig klinkt. Toch zou ik het niet willen proberen voor ik weet dat het bij mij past als christen. Mijn vraag is: hoe kan ik zo iets toetsen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Er zijn best wel argumenten te vinden voor een meer holistische benadering van patiënten. Maar bij de bovengenoemde behandelaar is het vreemd dat hij het niet nodig vindt om klachten te horen en dat de behandeling ook via telefonisch contact kan verlopen. Ik vermoed dat deze genezer met paranormale krachten werkt. De Bijbel maakt ons duidelijk dat er ook geestelijke krachten zijn die niet bij God horen, maar bij het rijk van de duisternis. Wat is de bron van de geneeskracht? Als die niet van God afkomstig is, van wie dan wel? Lang niet alle krachten zijn ‘natuurlijk’!

Misschien is het mogelijk op de website van de behandelaar wat meer te weten te komen, al is het taalgebruik daar soms verhullend. Of wellicht kun je telefonisch of per mail een paar vragen stellen over de achtergrond van de behandeling. Een goede behandelaar is altijd bereid verantwoording af te leggen. En als iemand dat weigert, lijkt het mij duidelijk genoeg dat het niet verstandig is daar naar toe te gaan.

Behalve een paar mensen die erg tevreden zijn over de behandeling is het misschien ook mogelijk een beoordeling te vragen bij enige deskundige christenen.

In de loop der jaren heb ik diverse mensen gesproken die gebruik gemaakt hebben van paranormale geneeswijzen. In sommige gevallen was er lichamelijke vooruitgang, maar daarnaast kwamen er negatieve gevolgen, vooral op psychisch en geestelijk gebied. De stemmingen werden steeds somberder, de weerstanden tegen Bijbellezen, gebed en kerkgang namen toe. Hoe zou dat komen? Het is begrijpelijk dat mensen op zoek gaan naar andere geneeswijzen wanneer de reguliere geneeskunde niet kan helpen. Het gezegde “Baat het niet, dan schaadt het niet” is helaas lang niet altijd waar. Bij paranormale geneeswijzen bestaat het gevaar dat ze lichamelijk baten, maar geestelijk schade veroorzaken. Daarom is het goed om de achtergronden te kennen.

Prof. dr. M. J. Paul

prof. dr. M.J. Paul

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Oegstgeest
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    -Eindredacteur Studiebijbel OT
    -Senior docent Oude Testament (CHE)
    -Deeltijd hoogleraar OT te Leuven (B)
    -Directeur-bestuurder THGB

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

natuurgeneeskundeoccultparanormaal
3 reacties
Beabe
Bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag. Wat u zegt is wat ik al vermoede, en daarin wil ik absoluut geen risico nemen.
Lize180
Gelukkig dat je het niet gaat doen.
Echt niet doen hoor!
Zelfs bij mensen die zeggen dat ze genezen met de bijbel...wees zo voorzichtig!
Je weet niet wat je op je hals haalt.
Het kan verschrikkelijk uitpakken. Ik weet het uit ervaring.
De bijbelse manier is toch:
Zelf vragen om genezing.
Voorbede vragen in de gemeente.
( wordt eigenlijk veel te weinig gedaan en wat een gemiste kans)
Jacobus schrijft over de ziekenzalving..

En als laatste: kracht om je ziekte of pijn te dragen.
Dankt God in alles!
Veel sterkte toegewenst.
Beabe
Dankjewel Lize voor je reactie. Wat vreselijk dat je mij waarschuwt vanwege je eigen ervaring.

Ik blijf liever lijden aan mijn aandoeningen dan genezen door iets wat niet van God komt.