Familie uit gemeente plaatsen

mr. J.H. Doeven / Geen reacties

Vraag

Is het mogelijk om een bepaalde familie uit een gemeente te laten plaatsen, juridisch of via de kerkenraad? Een vraag voor iemand van de Ger. Gem.

Antwoord

Ik ga ervan uit dat het hier plaatsen buiten een kerkelijke gemeente betreft. Het antwoord luidt: nee. Juridisch niet en via de kerkenraad ook niet. Alleen individuele leden kunnen via de weg van Mattheus 18 en een mogelijke kerkelijke tuchtprocedure in verband met onbijbelse leer en/of leven (de kerkelijke ban) buiten de gemeente geplaatst worden.

J. H. Doeven,
Houten