Hagar

Ds. J. van Amstel / Geen reacties

Vraag

Kende Hagar een ander leven voor ze stierf?

Antwoord

Misschien een al te directe vraag: kennen we zelf een ander leven? Want wanneer sterven wij? Het heeft haast, begrijpen we. Wat komen we verder als we weten hoe het met Hagar gegaan is en we zelf geen ander leven kennen?

Wat is ander leven? Ik denk dat wordt bedoeld een veranderd leven, een leven naar God gekeerd en niet naar de zonde. Bekeerd van de duisternis tot het licht! Van wie kan dit gezegd worden? Want alleen de Heere kent ons door en door. We kunnen een ander leven voorwenden, maar God ziet het hart aan.

Kunnen wij oordelen over Hagar? In het Woord van God zien we dat Hagar een ander leven kreeg toen ze de bijvrouw van Abram werd. Hoe anders werd haar leven toen ze de tent werd uitgestuurd. Vooral toen ze in de woestijn het niet kon aanzien dat Ismael zou sterven. Maar de Engel van de HEERE was er ook nog. Hagar werd getroost en mocht de belofte van God horen dat hij niet alleen mocht leven, maar ook (evenals Izak)  tot een vader van velen zou worden.

Zo kon zij op de belofte van God leven. En als  deze God naar je omziet, kun je leven!

Ds. J. van Amstel