SOA

drs. A. Meijer / Geen reacties

Vraag

Sinds enige tijd heb ik een relatie met een jongen. Hij zegt dat hij niet seksueel actief is geweest met andere meisjes, maar ik twijfel daaraan (het lijkt of hij ervaring heeft, gezien zijn handigheid). Nu knuffelden we in ons ondergoed en kwam er vocht vrij bij hem, waardoor mijn onderbroek flink nat werd. Ik schrok daar flink van. Ik was ongesteld. Zou ik toch zwanger kunnen raken? En zou het wijs zijn om een soa-test te doen of kun je hierdoor geen soa oplopen? Ik heb wel een beetje een geïrriteerd gevoel van onderen.

Antwoord

Beste vragenstelster,

Vertrouwen lijkt mij erg belangrijk voor een goede relatie. Hoe komt het dat je hem niet volledig vertrouwt? En is dat wel een goede basis waarop je intimiteit kunt hebben? Het lijkt mij goed om dit eerst voor jezelf helder te hebben.

Tijdens de ongesteldheid kun je niet zwanger raken. Van voorvocht of sperma kun je, als je partner besmet is, een SOA krijgen als het in contact komt met jouw slijmvlies. Een geïrriteerd gevoel van onderen wijst niet specifiek op een SOA.

Vriendelijke groet,
A. Meijer, huisarts