Energetische Structurele Balans

drs. A. Meijer / Geen reacties

Vraag

Ik ben op dit moment bij een fysiotherapeut die gebruik maakt van de Energetische Structurele Balans (ESB) methode. Kan ik hier als christen verantwoord gebruik van maken?

Antwoord

Beste vragensteller,

Ik kende de ESB-methode niet voordat ik deze vraag onder ogen kreeg. Als huisarts heb ik hier nog nooit mee te maken gehad en daarom heb ik me er eerst even in moeten verdiepen. Ik geef een aantal overwegingen mee in het zoeken naar een antwoord op jouw vraag.

De wetenschappelijke basis voor deze methode lijkt mij niet aanwezig of op z'n minst erg wankel. Het is een methode die er van uitgaat dat er energieën in ons lichaam aanwezig zijn die verstoord kunnen raken. Door middel van zachte manipulatie kan dit dan weer geharmoniseerd worden. De overeenkomsten met de oosterse geneeswijzen lijken mij evident. Deze geneeswijzen staan niet los van de oosterse spiritualiteit. Daarom zou ik voorzichtig zijn met behandelmethodes die hierop gebaseerd zijn.

Het valt mij op dat de ontkerstening van onze samenleving samengaat met een (forse) toename van allerlei, op oosterse geneeswijze gebaseerde, therapieën. Dat lijkt mij geen heilzame ontwikkeling. Daarmee wil ik niet ontkennen dat er waardevolle elementen of inzichten kunnen zitten in eeuwenoude, oosterse geneeswijzen. Zoals ook dr. R. Seldenrijk in zijn boek “Duurzame en integrale geneeskunde” beschrijft. Het is, denk ik, vooral belangrijk dat een therapeut zich niet door de oosterse spiritualiteit laat leiden of inspireren. Anders loop je gevaar op occulte belasting (zie onder andere aan de boeken van drs. R. van der Ven).

Sterkte en Gods wijsheid gewenst in alles,

A. Meijer, huisarts

Lees meer artikelen over:

natuurgeneeskunde