Verschillen binnen HHK

Ds. J.D. Heikamp / 19 reacties

Vraag

Aan ds. Heikamp. We weten dat de verschillen in uw kerkverband groot zijn. Helaas zien we de laatste tijd dat zelfs in behoudende gemeenten (ook in uw woonplaats) predikanten mogen komen waar we grote moeite mee hebben. Is dit geen grote zorg binnen de HHK?

Antwoord

Ik woon en werk in de HHK in Staphorst en dan lijkt het mij niet verstandig om uw vraag te beantwoorden. Wanneer een zorg geuit wordt over bepaalde ontwikkelingen in de kerk heb ik geen bezwaar om daar op te reageren. Ik ben niet bang voor een bloedneus of blauw oog, maar het past mij niet die op te zoeken. Ik mag er vanuit gaan dat u hier begrip voor hebt.

Hartelijk gegroet van één die bezorgd is over het kerkelijk leven in de breedste zin van het woord in ons vaderland.

Ds. J. D. Heikamp

Lees meer artikelen over:

Hersteld Hervormde Kerk (HHK)
19 reacties
Lecram
Waar staat in de bijbel dat we niet verschillend mogen denken over bepaalde zaken?
Wij christenen zijn vaak bijzonder goed in het uitvergroten van de verschillen. Jezus riep ons op om één te zijn, niet om eender te zijn. We leven niet in een comfortabele tijd waarin we ons kunnen veroorloven om alle verschillen onder een vergrootglas te leggen. We zijn één lichaam in Christus en allemaal onderdeel van het koninkrijk van God als we Jezus volgen.
Zoek daarom elkaar lief te hebben ondanks de verschillen.
Omega
@Lecram Precies, 2 Tim. 4:3-4 wordt altijd uitgelegd als een waarschuwing tegen predikanten die een 'makkelijk' evangelie brengen, maar het omgekeerde zou hier wel eens het geval kunnen zijn. Er zijn nu eenmaal kerkgangers die "grote moeite" hebben met een ruim en welmenend aanbod, omdat dit het antwoord van geloof en bekering vereist. En een confronterende en apellerende prediking haalt mensen uit hun comfortzone. Daar zit men in de rechterflank (van de HHK) meestal niet op te wachten.
Samanthi
Wat zouden die verschillen dan wel zijn? Geen Bijbel meer op de kansel? Of misschien geen aanbod van genade meer? Of komt de Borg niet meer aan bod? Wordt er verkondigd dat het voor een enkeling is?
Het kan natuurlijk ook zijn dat alleen de weg er naartoe verkondigd wordt en niet De Weg.

Ja dat is allemaal heel zorgelijk.
karlo
Gezien de formulering van de vraagsteller, lijkt het erop dat hij min of meer bij deze gemeente betrokken is. Het is erg betreurenswaardig dat hier weer iemand is, die probeert een splijtzwam te laten groeien. Jammer, dit soort vragen. En als ik dan kijk, welke predikanten het laatste jaar in hhk Staphorst zijn voorgegaan, snap ik er helemaal niets van.
Boanerges
@karlo, niet om het een of ander maar de laatste opmerking had je beter niet kunnen maken. Daarmee geef je namelijk voedsel aan de groei van de splijtzwam.
Prisma23
Slechte reclame voor de kerk dit soort opruiende vragen!

"O God, ik dank u dat ik niet ben zoals de andere mensen: die begrijpen niet wat de rechte leer is, zoals die andere christenen daar!
bouwmanjr
Beheerder Refoweb, u doet er goed aan alles te verwijderen.
De vragen en de antwoorden.
Laten we in 2017 goed beginnen!!
karlo
Na een beetje nadenken wil ik mij graag aansluiten bij de laatste reactie van @bouwmanjr. Voor een ieder nog de beste wensen voor dit nieuwe jaar.
dorpeling
Ook ik ben zo gelukkig om hier te mogen wonen en kerken.
Kritieke geluiden hoor je overal, ook bij ons, maar dat is echt meer uitzondering dan regel.

Ik weet niet of ik het mag zeggen, maar deze vacante periode vind ik een zegen. Zoveel verschillende predikanten mogen horen, die ieder (natuurlijk) weer hun eigen preekstijl hebben. Maar dat mag. Ik heb nog geen een predikant dingen horen zeggen die niet volgens Gods woord zijn. En rondom mij zie ik de zegen die het ook uitgewerkt heeft.

Alleen maar dankbaar!
bouwmanjr
Nogmaals is het niet mogelijk om vraag en antwoorden te verwijderen?
Als dit niet word verwijderd, dan moet ik Refoweb helaas beschuldigen van sensatie.
Dit moeten we toch niet willen!!!
Omega
Als ds. Heikamp moeite zou hebben met publicatie van deze vraag (en antwoord), dan had hij dat ongetwijfeld aangegeven. En ik zou hem toch niet graag beschuldigen van sensatiezucht.
dorpeling
@bouwmanjr, waarom precies? Wat is er dat je zo tegenstaat?
Jeremiah
Tja, verschillen zijn er altijd. Als Erskine, Watson of Gray nu op de preekstoel hadden gestaan, zouden die welkom zijn geweest in de rechtse HHK of in mijn eigen Ger Gem? Ik betwijfel het.
Jaleco
@Jeremiah
Eens was ik in de GGiN te Breukelen waar een preek van Gray werd gelezen. Het kan dus wel :-).
Lecram
Misschien moeten we eens een voorbeeld nemen aan deze mannen: Dr. James White en Dr. Michael Brown
White is een Calvinist em Brown is een messiaanse Jood, die Arminiaan is. Zij 'debatteren' regelmatig in publieke debatten met elkaar, maar persoonlijk aanvaarden ze elkaar als gelovigen en zijn ze bevriend met elkaar.

Alhoewel ze ook weleens letterlijk met elkaar op de vuist gaan: https://youtu.be/oUXI3NfkFJk
Johan100
''(....) Helaas zien we de laatste tijd dat zelfs in behoudende gemeenten (...) ''

Behoudend, maar ook behouden?
Race406
@Jaleco: Ik was eens op 2e Paasdag in Breukelen in de GGiN. Een beetje gereserveerd waren wij wel om eerlijk te zijn. Kregen we toch een fantastische preek te horen! Naderhand werd voorgelezen van wie de preek was: Een CGK predikant... Ze zijn daar dus absoluut niet vies van een goede preek van een 3-verbonder... Chapeau voor de ouderling daar!
Lecram
@Jeremiah, wat denk je van Bunyan en Philpot. Die hebben zich laten overdopen. Dat is voor sommigen zelfs nog erger dan vloeken in de kerk. Op het Wartburg college zijn daar leraren om ontslagen
CJArdeur
Het probleem in de rechterflank van de ger.gezindte is dat kerkenraden en predikanten ongehoorzaam zijn aan de opdracht van Christus om het evangelie aan alle creaturen te prediken (Mark. 16:15). Hiermee verzetten ze zich tegen de Heere en Zijn Gezalfde (Hand.4:26, Ps. 2). Maar de engel van de Heere bevrijdt Zijn ware dienaars uit die gevangenis en zegt tegen hen "Spreekt tot het volk al de woorden dezes levens" (Hand. 5:20). Voor de gemeenten, kerkenraden en predikanten die zich hier tegen blijven verzetten, zal gelden: "Jeruzalem, Jeruzalem! gij, die de profeten doodt, en stenigt, die tot u gezonden zijn! hoe menigmaal heb Ik uw kinderen willen bijeenvergaderen, gelijkerwijs een hen haar kiekens bijeenvergadert onder de vleugels; en gijlieden hebt niet gewild.Ziet, uw huis wordt u woest gelaten (Matth23:37 en 38)