Zo snel mogelijk bekeerd worden

Ds. J. Westerink / Geen reacties

Vraag

Ik weet niet hoe ik bekeerd kan worden. Als ik om iets uit het dagelijks leven bad dan gaf God het me, maar nu ik soms eens om bekering bid (wat ik dan echt meen), dan geeft God het me niet. Hij staat klaar om genadig te zijn heb ik wel eens gehoord, maar daar merk ik niks van hoor! Als ik bid dan lijkt het wel dat Hij er niet is. Hij is toch sterker dan de satan en al de duivelen en al helemaal dan ik! Dan kan hij mijn hart toch óók gewillig maken?

Ik kan het met mijn verstand allemaal wel beredeneren... Dit las ik eens en ik begrijp het maar aan de andere kant ook hélemaal níet: “Straft de zwaartekracht je als je van een flatgebouw springt? Of zijn het de stoeptegels die straffen? De klap op de tegels zijn het gevolg van de sprong. Het is bizar om dat straf te noemen. Zo is het menselijk lot om naar de hel te gaan ook geen straf maar een gevolg van een ieders leven. Al de foute keuzes die we gemaakt hebben, hebben tot gevolg dat we naar de hel gaan. Oorzaak en gevolg. Dat Jezus diegenen opvangt die op Hem vertrouwen is fantastisch. Een echte uitredding! Het is jammer dat velen niet weten dat ze op Jezus mogen vertrouwen. Het is verschrikkelijk dat anderen niet op Jezus willen vertrouwen. Het is frustrerend dat sommigen niet op Jezus durven te vertrouwen. Maar wie op de Heere vertrouwen zijn als de berg Sion.”

Naar mijn idee wil ik wel bekeerd worden en op God vertrouwen, maar hoe moet dat dan?! En ik hoor wel eens dat je moet wachten tot het Zijn tijd is, maar in de Bijbel staat nergens van een lange bekering, toch? Ze hoorden het en geloofden! En ik hoor het en geloof het volgens mijn idee maar dus niet, omdat ik nog steeds niet bekeerd ben!

En dit heb ik gelezen: “Mag de Heere alsjeblieft in Zijn eigen huis komen? Mag Hij baas wezen in Zijn eigen woning? Mag Hij door Zijn eigen deur ingaan tot Zijn eigen bruid?” Ja!! Dat denk ik dan! Doe het nú Heere, maar het gebeurt niet! “En God begeert u”, hoorde ik kort geleden, maar waarom merk ik dat dan niet? In Hebreeën 4:15 en 16 staat dit: “Want wij hebben geen hogepriester, die niet kan medelijden hebben met onze zwakheden, maar Die in alle dingen, gelijk als wij, is verzocht geweest, zonder zonde. Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd.” Hoe moet je dat zien? Veel bidden? Goed bidden? Eerlijk bidden? Ik weet het niet! Wat zegt de Bijbel hierover?

Ik wil het liefst zo snel mogelijk bekeerd worden, zodat ik weet wat ik doen moet. Ik wil niet elke dag zoveel zonden doen, maar anderen Gods liefde voor zondaren voorschilderen! Moet ik gaan leren? Wát moet ik leren? Vier lange jaren druk zijn met een hbo-opleiding? Dan misschien moeder worden en er niks meer aan hebben? Genadetijd weggegooid? Waar kan ik werken? In de muziek van de wereld? Dat wíl ik niet want die liedjes gaan niet meer uit mijn hoofd! En we moeten toch leven naar Gods wil? Wat is een beroep voor een jong meisje wat tot Zijn eer is? Ik ben creatief en muzikaal, maar wat heb ik daaraan?

Ik ken Hem niet en stapel elke dag meer zonden op Zijn schouders en dat wíl ik niet langer! Wat moet ik doen? Ik wil graag dingen uit de Bijbel onderzoeken en leren, maar waar moet ik beginnen? Wilt u me alstublieft advies geven en voor me bidden dat ik tot Zijn eer mag leven?

Antwoord

Beste vraagstelster,

Toen ik jouw verhaal één en andermaal gelezen had, hield ik nog steeds een heleboel vragen over in plaats van het antwoord waar jij om vraagt. Ik wist niet eens goed wat ik boven deze brief zou moeten zetten. Uit wat je schrijft constateer ik dat jij een meisje bent, een  betrekkelijk jong meisje, en dat er heleboel vragen door je hoofd gaan. Eigenlijk zou ik het liefst maar eens een poosje met je praten om er achter te komen waar jij precies mee zit en wat daarvan de achtergrond is. Nu zijn er voor mij een berg vragen en vind ik het moeilijk om jou antwoord te geven.

Maar goed, mag ik jou eerst wat vragen stellen? Wat is voor jou bekering en waarom wil jij eigenlijk bekeerd worden? Waarom bid jij SOMS om bekering en dus blijkbaar ook vaak niet. Ik krijg een beetje de indruk -als ik me vergis dan moet je me dat maar vergeven- dat voor jou bidden zoiets is als een bestellijstje indienen bij het loket van God en dat je vervolgens het bestelde ook meteen krijgt en mee kunt nemen. Wat is jouw beeld dat je van God hebt en hoe ben je aan dat beeld gekomen?

Nog een paar vragen. Ga jij regelmatig naar de kerk en hoor je daar het Evangelie van de Heere Jezus, Die in de prediking aan jou wordt voorgesteld en aangeboden als een Zaligmaker op Wiens verdienste je geen recht hebt omdat je zondaar bent, terwijl het tegelijk van levensbelang is dat je Hem leert kennen omdat Hij de enige en de volkomen Zaligmaker is? Lees jij trouw in je bijbeltje omdat de Heere Jezus Zich daarin bekend maakt als de Heere, Die zegt: “Wie in Mij gelooft, die heeft het eeuwige leven, en wie niet gelooft, die heeft het leven niet maar de toorn van God blijft op hem.”

Ik kom de Heere Jezus amper tegen in jouw brief en ik lees zo weinig over het zoeken van Hem in Zijn Woord en onder de prediking. Daar wil Hij Zich immers laten vinden. Praat je wel eens over deze dingen met iemand die de Heere Jezus kent?

Als ik probeer toch een beetje antwoord te geven op je vragen, dan zou ik je naar het eerste hoofdstuk van het Evangelie van Johannes willen wijzen. In het tweede deel van dat hoofdstuk Johannes 1 lees je over Johannes de Doper. Die man preekt voor -mag ik het zo zeggen- een hele massa mensen, kerkmensen en mensen uit de wereld. Ergens tussen die mensen staat de Heere Jezus. Maar die mensen kennen Hem niet. Er komt een moment dat Johannes Hem aanwijst en zegt: “Zie het Lam van God dat de zonde der wereld wegneemt.” Dan zijn er twee jongemannen, die dat horen en iets doen wat die andere mensen niet doen. Ze lopen achter Jezus aan, krijgen contact met Hem en blijven bij Hem. Jaren later weet één van de twee nog precies hoe laat het toen was. Ze zijn toen leerlingen van Jezus geworden. En van Hem hebben ze geleerd wat het is om bekeerd te worden en te geloven en zalig te worden. Ze kwamen tot Jezus toen een prediker op Hem wees en ze bleven bij Hem.. Dat is de weg die de Heere je wijst en die de Heilige Geest je leren wil.

Graag wil ik hier verder met je op doorgaan als je daar behoefte aan hebt.

Je bent een gelukkig mens wanneer je de Heere Jezus leert kennen als de Christus der Schriften, al ontdek je dan ook hoe ongelukkig je bent zonder Hem omdat je zondaar bent, een zondaar die voor eeuwig verloren is buiten Christus. Het geluk, de zaligheid van het geloof in Christus, gun ik je van harte. En de Heere Jezus is zo gewillig om je die zaligheid, dat geluk, te geven.

Ds. J. Westerink

Lees meer artikelen over:

onbekeerd