Bedekte schuld nog geen vergeven schuld

Redactie Refoweb / 12 reacties

Vraag

Aan een dominee uit de Ger. Gem. In het kerkelijk nieuws stond een stukje "Uit het leven van dominee Bregman." Kort samengevat: God werd hem te sterk, zijn blinde zielsogen werden geopend, hij kwam buiten God en zonder God te staan. Later werkte de Heere door in zijn leven, en openbaarde zich als een heilig en rechtvaardig God die met de zonde geen gemeenschap kan hebben. Toen trok de Heere door en kreeg hij Gods deugden lief. Hierop werd hem de tweede Persoon in het Goddelijk wezen geopenbaard. Het was alsof hij van de dood in het leven overging, alsof hij opnieuw geboren werd. Het stukje sluit af met de volgende regels: "Ik dacht dat mijn zonden vergeven en mijn schuld betaald was. Maar later kwam ik erachter dat een bedekte schuld nog geen vergeven schuld is, en dat een geopenbaarde Christus nog geen toegepaste Christus is." Ik heb twee vragen naar aanleiding van dit stukje. Wat wordt er mee bedoeld, vooral met de laatste zin? Kan het met bijbelse argumenten onderbouwd worden? Waarom worden zulke stukjes in het kerkelijk nieuws gezet?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Mailadres: vragen@refoweb.nl

12 reacties
Samanthi
Het heeft geen bijbelse argumenten
plderoos
Het heeft inderdaad geen, ik zeg GEEN bijbelse argumenten. De bijbel zegt heel stellig: Geloof in de Here Jezus en u zult behouden worden. (wil je het opzoeken? Romeinen 10:9, en de rest van het nieuwe testament) Geen omwegen maar een simpele belofte. Geloof dat dan ook!

Dat de dominee uit ervaring spreekt als hij zegt dat zijn schuld wel bedekt maar nog niet vergeven was, bewijst slechts dat zijn ervaring niet overeen stemt met de bijbel. Het lijkt me van belang dat we ons in iedere geval die boodschap aantrekken! vertrouw nooit op jezelf, op je eigen ervaring, maar op het betrouwbare Woord van God.

Om op je laatste vraag in te gaan: dergelijke stukjes staan in het kerkelijk nieuws om jou aan het twijfelen te maken. Zodat jij je opeens af gaat vragen of je geloof, wat je altijd kinderlijk had, wel echt is. Zorg ervoor dat ze hun doel niet bereiken! zorg dat het je niet aan het twijfelen brengt maar zie het als een waarschuwing! Waar je ook aan twijfelt, niet aan God! Als jij gelooft zal Hij het goed met je maken!
Omega
Het ligt er helemaal aan wat er met "geopenbaarde" Christus wordt bedoeld. Zodra het Woord opengaat en wij dat horen of lezen, wordt Christus aan ons geopenbaard. Dat is nog wat anders dan "toegepast". Dat laatste gebeurt immers als we Hem door het geloof aannemen als onze Zaligmaker. Maar dan wordt ook direct onze schuld vergeven, en niet alleen bedekt. Die laatste twee kun je inderdaad niet uit elkaar halen. Ik kan daar tenminste geen bijbelse grond voor vinden.

Het nadeel van dit soort levensbeschrijvingen is dat het een eigen leven gaan leiden en ons wordt voorgesteld als de weg die de Heilige Geest met een ieder van ons gaat. Gods Woord maakt het echter korte metten met dit soort menselijke bevindingen. Lees de bekeringsgeschiedenissen uit de Bijbel maar, daar heb je meer aan. Dat is namelijk ontwijfelbare waarheid.
intro
We gaan toch aub niet wéér een (anti)GerGemdiscussie starten....?!
Omega
Je bent de eerste die in de reacties de naam Ger. Gem. noemt, @intro. Je gaat toch geen slapende honden wakker maken? ;-)
plderoos
wacht ff, gaan we het over de ger gem hebben?? XD
MUS
Het antwoord staat mi in Psalm 32:1
Welzalig is hij van wie de overtreding vergeven, van wie de zonde bedekt is.

Bedekte schuld is vergeven schuld. Waardoor is de schuld anders bedekt dan door het bloed van Jezus Christus dat reinigt van alle zonden? (1 Joh 1:8,9)

Laat de Bijbel alleen je richtsnoer zijn!!!!!!
intro
@Omga: De vraag wordt gesteld aan een GerGem-dominee, en gaat over een GerGem-dominee. Dus dan heb je het over het GerGem-gedachtengoed, toch???!!!!
boulanger
Verkondigen die mensen dan echt een ander evangelie? Of leggen ze alleen de accenten wat anders?
Gian
Als wij de zonden bedekken is die niet vergeven. Als God ze bedekt zijn ze vergeven. Het hangt er maar van af wie de zonden bedekt.
Pas verder op met allerlei bevindelijke boekjes. Als dergelijke boekjes ons hart raken, en het Woord ons koud laat is het tijd om je af te vragen waar deze emotie vandaan komt.
plderoos
@ boulanger Het fijne weet ik er niet van want ik kerk er nooit. Maar door de vragen en antwoorden op refoweb weet ik zeker dat er in die kerken wordt gepreekt dat je alleen tot geloof kunt komen via de toeleidende weg van ellendekennis. Je moet eerst berouw van je zonden hebben gekend voor je tot geloof kunt komen. Als je die volgorde niet hebt meegemaakt is je geloof niet echt. Ook in de hhk heb ik dergelijke preken gehoord, die dominees bezoek ik nooit meer.

Het échte evangelie zegt echter dat het gratis is, dat er geen voorwaarden zijn om tot Jezus, om tot geloof te komen. En dat is inderdaad een ander evangelie.
MUS
Het evangelie is niet goedkoop, het is gratis!
Mat 9,12: Maar Jezus, Die dat hoorde, zei tegen hen: Wie gezond zijn, hebben geen dokter nodig, maar wie ziek zijn. (In GG maken ze er 'ziek voelen' of 'zondig voelen' van.)

OP. 3:17 en 18 Want u zegt: Ik ben rijk en steeds rijker geworden en heb aan niets gebrek, maar u weet niet dat juist u ellendig, beklagenswaardig, arm, blind en naakt bent. Ik raad u aan dat u van Mij goud koopt, gelouterd door het vuur, opdat u rijk wordt, en witte kleren, opdat u bekleed bent en de schande van uw naaktheid niet openbaar wordt. En zalf uw ogen met ogenzalf, opdat u zult kunnen zien.

Ook als je het niet voelt of weet...

@ boulanger
Omdat er geen ander evangelie is, dwaalt de GG op dit punt. Als bewijs daarvan zie ik op refoweb zoveel vragen over geloofs(on)zekerheid...