Buiten de boot bij schoonfamilie

Ds. P.C. van Keulen / 6 reacties

Vraag

Zoals bij de meeste vragen hier schuilt er ook achter mijn vraag een probleem. Hoe ver moet je gaan om je schoonfamilie ter wille te zijn? Het zijn mensen die geen andere visie accepteren dan de hunne en alleen maar leven in uiterlijk vertoon. Grote huizen, dure kleding, alles moet zo luxe mogelijk zijn. Als ze bij ons komen voel ik de afkeurende blikken. Terwijl wij meer dan tevreden zijn met ons huis en met onze manier van leven.

Daarnaast sluiten ze ons buiten als gezin. Ik ben nooit geaccepteerd als partner-van. Waarom begrijp ik niet. We zijn van dezelfde kerkelijke gemeente, hebben een leuk gezin, maar kennelijk val je buiten de boot als je niet mee doet in alle pracht en praal. Daarbij hebben ze weinig diepgang qua geloof: daar ‘mag’ je niet over praten.

Eerlijk gezegd zou ik ze het liefst niet meer zien. In gesprek gaan helpt niet, ze vinden me dan overdreven en stads. Mijn man staat aan mijn kant, maar durft de confrontatie niet aan te gaan omdat hij simpelweg niet is opgewassen tegen de haast dictatoriale manier van denken. Het zou me zoveel rust geven als we ze niet meer hoefden te zien! Altijd maar dat gevoel hebben om buiten de boot te vallen is heel frustrerend. Ik denk eerlijk gezegd dat afstand nemen de enige manier is om de moeizame verbanden in stand te houden, maar als ik dat zou opperen liggen we er voorgoed uit. Het kost me zoveel energie en eerlijk gezegd erger ik me aan de manier waarop mijn man hier mee omgaat. Ik bedoel, je kunt toch niet altijd wegkruipen voor de waarheid? Heeft u of iemand tips?!

Antwoord

Beste vragensteller,

In een relatie(vorm) is het geven en nemen, zo wordt wel gezegd. Hierbij mag zeker de vraag worden gesteld: hoe ver ga je daarin, kun je daarin gaan om de ander ter wille te zijn? Uit jouw vraag begrijp ik dat in de relationele sfeer tussen jou en jouw schoonfamilie voor jou de nodige spanningen zijn ontstaan: frustratie, het kost energie, het zou jullie rust geven als jullie ze niet meer hoefden te zien.

Ik denk dat het goed is dat jij in deze ontstane situatie eerst met jouw man, die achter jou staat, op één lijn komt. Jullie zijn tevreden met jullie huis en manier van leven, jullie hebben een leuk gezin, maar je ergert je aan de manier hoe dat jouw man met de situatie omgaat. Probeer samen de situatie eens te bespreken en te komen tot een eenheid in deze. Vandaar uit zou je dan het gesprek aan kunnen gaan met de familie. Samen sta je sterk luidt het gezegde. Als je samen op één lijn zit dan zal de familie dat ook merken, want zolang jouw man de confrontatie niet aan durft te gaan, zal jij met name de zondebok zijn.

Je hebt altijd het gevoel om buiten de boot te vallen en dat brengt jou frustratie. Probeer te zien dat je niet buiten de boot valt, maar dat je buiten hún boot valt, dat is een groot verschil, hoe frustrerend het ook kan zijn. Want hoe gaat het in andere relatievormen? Vrienden, vriendinnen, kennissen, je eigen familie? Ik hoop dat jij je daarin wel geaccepteerd voelt. De ontstane situatie met jouw schoonfamilie kan zo heftig voor jou zijn dat het mogelijk de verdere mooie dingen in jouw leven overschaduwt, terwijl je zoveel vreugde zou kunnen halen uit het mooie dat er wel is.

Laat in dit alles God er ook bij betrokken zijn, breng het bij Hem, Die in alle omstandigheden kan geven wat nodig is, dat er liefde mag zijn in de gesprekken, bewogenheid met elkaar, het verwachten van Hem, Die volkomen uitkomst kan geven.

Van harte de zegen van God toegewenst en hartelijke groet,
Ds. P. C. van Keulen

Lees meer artikelen over:

schoonfamilie
6 reacties
Evertje
Ds van Keulen schrijft: Probeer te zien dat je niet buiten de boot valt, maar dat je buiten hún boot valt, dat is een groot verschil, hoe frustrerend het ook kan zijn.

Wat een goed beeld!! Trek je daaraan op. Zorg voor een goede basis / relatie met je man. Je zult zien dat je (ook in dat opzicht) naar elkaar toe groeit.

Heel veel sterkte!
Catherine
Beste vraagstelster, ik val buiten de boot in mijn eigen familie. Het heeft me jaren gekost om hier rust over te krijgen. De remedie is redelijk simpel, houd vrede maar beperk je contacten. Ga geen diepgaand gesprek meer aan, maar houd het luchtig en oppervlakkig. Probeer om hen geen vat te laten krijgen. Zij willen in luxe leven en uiterlijkheden belangrijk? Prima. En lach om die afkeurende blikken. Het zegt zoveel over hen en eigenlijk zijn ze te betreuren omdat ze zo zijn. Want dit geeft weinig levensvreugde hoor.
Pubermoeder
Eerlijk gezegd denk ik toch dat je eigen houding moet veranderen! Herkenbaar voor veel families denk ik is dat je uit elkaar kan groeien in de loop der tijd en meningsverschillen kunt krijgen. Maar ik lees: "dat ze geen andere visie accepteren, ze vinden me overdreven en stads". Ben je niet te opdringerig in je meningen? Probeer liefde uit te stralen, mee te leven in vreugde en verdriet, onderwerpen die gevoelig liggen uit de weg te gaan. Ik denk dat ze je dan echt wel gaan waarderen. En dan maakt het niet uit of je luxe leeft of sober. Liefde is het grote gebod en dan wil de Heere Zijn zegen geven en niet bij een houding van "ik wil ze liever niet meer zien". Er kan een tijd komen dat je elkaar weer hard nodig hebt en weer naar elkaar toe groeit, bijvoorbeeld bij zorgen in de familie. Veel liefde, geduld en wijsheid toegewenst!
CrA
Vraagsteller, je vraagt: "Hoe ver moet je gaan om je schoonfamilie ter wille te zijn?" Zover wat in je vermogen ligt en wat niet tegen de Bijbel en je geweten ingaat. Verder vraag je om tips. Je behoort tot eenzelfde kerkelijke gemeente, dus in hoofdzaak zit je in dezelfde boot. M. b.t een bepaalde leefwijze, val je buiten hun boot. Probeer op jouw beurt niet je schoonfamilie op dit punt in jouw boot te krijgen. Ga hierover de confrontatie niet aan. Laat dit voor hun geweten. Anders wordt het, wanneer ze van jullie verlangen in hun leefwijze mee te gaan. Dan geef je duidelijk aan, dat je dit niet doet en daarover ook geen discussie wilt. Leer dus hoofdzaken van bijzaken onderscheiden en m.b.t. bijzaken, elkaar te respecteren.
Justinus
Erg goede reactie van CrA; het zou de mijne kunnen zijn!
Ali636
Klopt. Wij zijn een heel eind verderop gaan wonen... En dat geeft veel rust. Geen druk meer van koop ook dit of dat. Waarom hebben jullie geen nieuwe auto? En een goede vriendenkring in de kerk vergoed veel. En ook daarin richten we ons op buitenstaanders die ook al vreemd zijn en werf anders dan wij.