Twee zijn beter dan één

Ds. P. J. den Admirant / Geen reacties

Vraag

Wat is de betekenis van Prediker 4: 10-12?

Antwoord

In de hele passage vanaf vers 7 wordt gesproken over eenzaamheid en de zegen van het samen zijn. Prediker doet soms scherpe en pijnlijke waarnemingen. Wat is een mens alleen? Als je alleen bent en een eigen bedrijf hebt, voor wie doe je het dan? Je hebt niemand, geen kind, die het erft. Maar, zo constateert hij, twee zijn beter dan één. Samen kun je genieten van wat je met je werk hebt verdiend.

We horen van deze gedachte “twee zijn beter dan één” een paar duidelijke voorbeelden.

-Als samen bent en je valt, kan de ander je overeind helpen. Twee is beter dan één.

-Als je het koud hebt en je wordt met dekens niet warm, kun je elkaar verwarmen.

-Als je wordt overvallen, dan kun je beter met z’n tweeën zijn. Samen sta je sterker.

In dit verband zal Prediker een spreekwoord gebruikt hebben: een drievoudig snoer zal niet snel verbroken worden. Een snoer bestaande uit drie strengen is oersterk. Samen sta je sterker, met z’n drieën kun je elkaar óp reis onderweg nog beter beschermen.

Dikwijls wordt deze tekst op het huwelijk toegepast: als je samen als man en vrouw met de Heere leeft, dan is je huwelijk sterk. Een mooie toepassing, mits we bedenken dat Prediker zelf daar niet aan gedacht heeft. In deze lijn verder gedacht, mogen we zeggen: een mens zonder God is heel alleen. Twee zijn beter dan één. Dan horen we een aansporing om met God te leven. Dat is voluit bijbels, maar niet direct iets waar Prediker aan gedacht heeft.

Ds. P. J. den Admirant

Lees meer artikelen over:

eenzaamPrediker