Kanselruil tijdens weekdienst

drs. I. A. Kole / Geen reacties

Vraag

Een dominee van de Gereformeerde Gemeenten preekt op een woensdag in de Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland te Gouderak. Aldus kerktijden.nl. Waarom mag bijvoorbeeld een HHK-dominee niet in de Ger. Gem. preken, maar mag er vervolgens wél een Ger. Gem.-dominee in een ander kerkverband preken?

Antwoord

Het voorbeeld dat je noemt klopt. Vaak wordt een predikant uitgenodigd voor een avond in de week door een bepaalde organisatie,  SGP of vereniging. De kerkenraad moet daarvoor toestemming geven of bijvoorbeeld de kerk hiervoor gebruikt mag worden. De voorganger zou in dat geval ook een HHK-predikant kunnen zijn.

Drs. I. A. Kole

Tags in dit artikel:

kanselruil