Gelijkenis uit Lukas 12 over waakzaamheid

Ds. A.K. Wallet / Geen reacties

Vraag

Met onze Bijbelkring hebben we de gelijkenis uit Lukas 12:35-38 behandeld. We hebben er uitvoerig bij stilgestaan. Toch vragen we ons na afloop af wat de boodschap is die we mee moeten nemen uit dit Bijbelgedeelte.

Antwoord

Beste vrager,

De gelijkenis en de toepassing hebben te maken met het waken als christen. Enkele beelden gebruikt Christus in deze verzen: Het eerste beeld van waakzaamheid doet denken aan het waakzaam zijn van het volk Israël bij de uittocht uit Egypte. Daar moest men immers ook de lendenen omgord hebben, gereed om elk ogenblik te vertrekken naar het beloofde land.

Het tweede is het beeld van het wachten op de bruidegom, denk ook aan de gelijkenis van de tien maagden. Alleen is het de bruidegom die hier klopt, omdat hij hier terugkomt van de bruiloft. Maar het thema blijft waakt en verwacht hem.

Ook in het derde beeld gaat het om de waakzaamheid. Als de heer terugkomt zijn ze dan op hun post? Het grote verschil is, dat de heer zichzelf omgord om zijn slaven te dienen.

4. Ook in dit gedeelte gaat het om waakzaam te zijn. De nacht werd in het Oosten gerekend van 6 tot 6 uur, dus vier nachtwaken van drie uur. In welke nachtwake Hij ook komt, blijf wakker. Is het 2020 of nog eerder of later? Blijf waakzaam.

De vijfde vermaning en oproep heeft te maken wakker te blijven en oplettend te zijn, zodat een mogelijke dief niet kan inbreken.

Het zijn beelden, gelijkenissen waarin Christus spreekt. Een gelijkenis blijft een gelijkenis, het lijkt er op, maar de werkelijkheid is scherper en grootser. Het doel van het spreken van Jezus is dat men altijd moet wakende blijven. We kunnen ons o zo gauw in slaap laten sussen: bezig zijn met allerlei dingen en niet alleen wereldse dingen maar ook de alledaagse dingen, die ons zo in beslag kunnen nemen dat  de aandacht voor het woord en de zaligheid sterk minder wordt en zelfs geheel achterwege kan blijven.

Daarom: denk aan de stille tijd waarop je het Woord van God op je laat inwerken en doorgeleid wordt. Is Christus echt allesbeheersend in ons leven? Als voorbeeld: je mobiel of je Bijbel; je eigen genoegens of je vreugde in God; je zonde of je zondevergeving.

De hartelijke groeten en Gods zegen toegewenst,
Ds. A. K. Wallet

Ds. A.K. Wallet

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Schoonrewoerd
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    emeritus

Tags in dit artikel:

gelijkenis