Rentmeesterschap

Redactie Refoweb / 3 reacties

Vraag

Omdat we goed rentmeesterschap over de aarde dienen na te streven zijn wij bewust bezig met het milieu. Wij eten zoveel mogelijk biologisch, kweken zelf groente en eten geen vlees of vis. We eten dus vegetarisch. Niet omdat wij denken dat mensen geen dieren mogen eten of zouden moeten eten. Indien dieren een normaal leven kunnen leiden en niet volgestopt worden met hormonen, antibiotica en andere middelen zouden wij het best kunnen eten. Ook letten wij op dat wij niet buitensporig eten, wat toch veel gebeurt. Mensen eten vaak veel meer dan nodig is.

Daarnaast letten wij er op dat we niet teveel producten eten die een gezond lichaam in de weg staan. Zoals te veel suiker, maar ook allerlei slechte e-nummers en eerlijke producten (Fair Trade bijvoorbeeld). Wel zijn wij hier absoluut niet dogmatisch in zodat het geen doel op zich wordt of een afgod. Nee juist met ons hart op de Heere gericht en dankend voor al wat ons gegeven wordt. Vanuit onze opdracht voor goed rentmeesterschap over de aarde en ook dat het een Bijbelse opdracht is goed voor het lichaam te zorgen dat ons gegeven is.

Maar nu krijg ik van iemand als tegenargument “wij eten uit geloof, en geloven dat alles wat wij te eten krijgen een gave van God is en dus goed is.” Maar dat betekent toch niet dat wij maar alles wat in de supermarkt aangeboden wordt klakkeloos zouden moeten eten? Daar zit toch heel veel narigheid tussen en narigheid komt toch van de boze? Daarmee bedoel ik narigheid op allerlei vlak, oneerlijke arbeid, producten van heel ver weg en dus zeer milieuonvriendelijk, verslavende producten zoals chips en snoep, vlees van dieren die echt mishandeld zijn, zaken die echt slecht voor het lichaam kunnen zijn of bewezen kankerverwekkend. En zelfbeheersing gericht op de Heere is toch ook iets goeds in Zijn ogen?

Antwoord

Soortgelijke vragen zijn al eerder gesteld op Refoweb. Zie voor de antwoorden de artikelen hieronder. Kort samengevat: zolang het rentmeesterschap geen doel op zich wordt, maar het een middel is tot Gods’ eer en het voedsel met dankzegging (zie 1 Timotheus 4:4) genuttigd kan worden, dan is het voor jou persoonlijk geen zonde om zo te leven. En als je, in tegenstelling tot veel andere Nederlanders, voldoende geld heeft om biologische producten aan te schaffen of tijd heeft om ze zelf te verbouwen (heeft u al grondonderzoek gedaan?), is dat ook nog eens een bijzonder voorrecht. Wees daar extra dankbaar voor. Iemand anders staat mogelijk meer in de Bijbelse vrijheid en voelt zich verbonden met Romeinen 14:2.

www.refoweb.nl/vragenrubriek/23076/vegetarisch-eten

www.refoweb.nl/vragenrubriek/19546/veganist

www.refoweb.nl/vragenrubriek/26951/twijfels-bij-huidige-veehouderij

www.refoweb.nl/vragenrubriek/22673/duurzaamheid-en-christen-zijn

3 reacties
K80
De linkse media doet zijn werk goed om de mensen te laten geloven dat er hormonen worden gebruikt en dat dieren worden volgepompt met antibiotica.

Dit is dus NIET waar!
AnnaM
Ik vind je vraag erg overkomen als zie ons nu eens even goed bezig zijn.. En dat dieren vol antibiotica en hormonen zitten is erg overtrokken en gewoon een leugen! Verder moet een ieder doen wat hij denkt dat goed is een ieder is in zijn gemoed ten volle verzekerd. Biologisch is vaak echt niet zo biologisch als we denken.. Het is gewoon een hype op het moment al dat vegatarische en biologische gedoe..
hansa
Matig en beetje sober..
Daar voelen we ons goed bij.
Wij kwamen eens bij een oude man, die de tafel dekte voor het eten. Hij zette brood, kaas en stroop op tafel en vroeg een zegen voor het eten, terwijl hij dankte voor de zegen van zijn 'welvoorziene tafel'. Wat smaakte onze boterham met kaas heerlijk en wat een beschamende les voor onze overvloedige tafel.