Druk in mijn hoofd

C. M. Chr. Rots - de Weger / 5 reacties

Vraag

Aan Marijke Rots. De hele dag door kan ik me druk maken om van alles, wat ik nog moet doen en wat anderen van mij denken. Ik ben begin 20 en heb een lieve vriend waar ik volgend jaar mee hoop te trouwen! Wij hebben een huis gekocht en zijn aan het klussen. Hier kan ik mij bijvoorbeeld erg druk om maken, wat ik nog allemaal moet doen en of ik dit wel aan kan.

Ik ben een HSP waardoor alles veel harder bij mij binnen komt. Hierdoor moet ik goed om mijn rust denken, maar ik heb niet snel rust omdat het zo druk is in mijn hoofd. Als ik niet over het ene pieker dan pieker ik wel weer over het andere. Soms weet ik echt niet wat ik allemaal moet.

Ik heb het goed voor elkaar en vind het heerlijk om straks samen met mijn vriend te leven, maar zie hier ook wel tegenop, of ik wel een goeie vrouw voor hem zal zijn of dat de combinatie werk en huishouding niet teveel voor mij is. Het belemmert mijn leven en zou zo graag willen genieten van de dingen die God mij geeft! Wil het ook graag voor iedereen goed doen en kan slecht tegen kritiek, waardoor ik perfectionistisch word. Ik vraag vaak teveel van mezelf, waardoor ik teleurgesteld raak wanneer iets mij niet lukt. Heeft u wat tips hoe ik hier mee om kan gaan?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Een paar praktische gedachten kan ik met je delen, maar of je daar als HSP’er mee uit de voeten kunt weet ik niet. Je schrijft: “De hele dag door kan ik me druk maken om van alles, wat ik nog moet doen en wat anderen van mij denken.” Vraag die bij mij dan opkomt is: wat heeft het voor zin om je overal druk om te maken? Je verspilt een heleboel energie, waar je weinig tot niets mee opschiet. Voor de praktische zaken, zoals het klussen aan jullie huis en de voorbereiding op jullie trouwdag zou ik overgaan tot het maken van lijstjes. Schrijf -samen met je vriend- allerlei te regelen dingen op met daarachter wie voor de uitvoering zorg gaat dragen. Aan het eind van de dag/week/maand kun je dan (samen) afvinken wat gedaan is. Zo ga je ook te werk met de daagse kleinere taken die je doen wílt cq. moet doen. Let daarbij wel op het onderscheid tussen willen en moeten... want niet alles wat je bedenkt is persé nodig! Bespreek een en ander met je vriend, vraag zijn steun wanneer jijzelf te perfectionistisch dreigt te zijn (dat kan niet, hè: te perfectionistisch... zonder “te” is het al meer dan goed genoeg!).

Je vraagt je ook af of je alles wel aan kunt. Trouwen en zo, een goede echtgenote zijn, huishouden erbij, enzovoort. Tja, dat weet je pas als je de uitdaging bent aangegaan! Maar van te voren kun je er natuurlijk samen wel over praten! Bespreek je gedachten en gevoelens met je aanstaande echtgenoot. En maak heel praktische afspraken met hem. Opnieuw over alle aspecten: gedachten, gevoelens én zakelijke dingen als wie doet wat. Sámen ben je verantwoordelijk voor huis en tuin, gezelligheid en de broodnodige rust in huis.

Je wilt graag genieten van dat wat God je heeft gegeven en nog steeds geeft. Dat betekent allereerst vertrouwen hebben op Hem. Laat daarbij je levenswijze zijn: “Heer wijs mij de weg, waar mijn voeten veilig gaan”, “Ga niet alleen door ’t leven” en “Wat de toekomst brengen moge, mij geleidt des Heeren hand.” Wat er ook gebeurt, Hij gaat met je mee. Zeg dat ook steeds tegen jezelf als je gedachten overgaan in gepieker die voor de belemmering zorgt waar je over schrijft! Zolang je je gedachten zelf negatief invult, zullen je gevoelens meegaan. Kies ánders... en heus, dat kan met de nodige oefening! Práát veel met elkaar. Leg aan je vriend uit wat jou bezighoudt! Laat hem jouw ‘spiegel’ zijn en praat desnoods ook echt tegen je spiegelbeeld in de badkamer! Probeer je belemmering om te zetten in uitdaging, er voor gaan... en dat dus in het vertrouwen dat je er mag zijn: een door God geschapen aardige meid die wil leven voor Hem die haar heel veel heeft gegeven!

En dan nog over je gevoelens van onzekerheid over wat andere mensen van je denken: wat ànderen van jou denken kun jíj niet veranderen, wél beïnvloeden door een christelijke levenswijze, als ik dat zo mag zeggen.

Ik wens jou en jullie beiden alle goeds toe voor de tijd die voor jullie ligt. Laat maar eens horen of je iets aan mijn woorden hebt (gehad).

Marijke Rots

Tags in dit artikel:

hooggevoelig
5 reacties
walhoutca
Ik en mn zoon zijn beiden hooggevoelig
Wij gebruiken beiden Sertraline 50 mg
en voelen ons daar prima bij
Rust in je hoofd en niet meer piekeren
Wat maakt 1 tabletje smorgens nu uit
Als t maar helpt effe langs de dokter en klaar is Kees
Mvrgr Kees
Flowergirl99
Hoi,

Ik kreeg een appje van iemand met deze link en daarbij schreef ze: dit ben jij hè?

Ik ben het dus niet, maar wel een heel herkenbaar verhaal op alle vlakken!

Een goedbedoelde tip van Kees hieronder, maar ik zou zeker niet zomaar aan de medicijnen gaan. Er zijn alternatieven.

Ik zou graag met je in contact komen. Ik weet niet precies hoe dat kan, maar anders kun je refoweb misschien even een mailtje sturen.

Liefs!
vrouw78
Hoi!

Ik herken wat je schrijft. Ben inmiddels 41 en heb 5 kinderen. ik heb drieënhalf jaar een burn out gehad. Sinds een jaar ben ik genezen en heb eindelijk rust in mijn hoofd. Ik ben me gaan verdiepen in hoe het emotionele brein werkt en heb nu manieren gevonden waardoor ik geen last mee heb van onrust en gedachten of alles wel gaat lukken. Een paar jaar geleden heb ik meerdere communicatie trainingen gevolgd, die de basis hebben gelegd voor het werk wat ik nu doe. Afgelopen week zei een klant: 'nou heb ik al zoveel gesprekken bij de psycholoog gehad wat best even oplucht, mijn verhaal vertellen, maar nu spreek ik jou voor de tweede keer en pats, jij komt zo bij de kern van het probleem. En i.p.v. te leren hoe ik met mijn probleem om kan gaan, geef jij me handvaten waardoor het probleem verdwijnt.'

Ik kan me voorstellen wat er allemaal op je afkomt met een bruiloft, klussen, wat je allemaal moet doen. En gedachten over wat anderen van je denken kunnen zoveel energie vragen! Maar ja, hoe verander je dat, al die gedachten en drukte ..Het kan dus. Als je meer wilt weten kun je me mailen. volledigeovergave@gmail.com

Een hartelijke groet, Erna
refoweb
Een mail sturen naar Flowergirl99 kan via vragen@refoweb.nl. Dank voor je aanbod :-)
Naturel
Wat mij heeft geholpen na veel gesprekken met psycholoog en ja ook medicatie (sertraline) is sporten
Gewoon elke dag op de sportschool je koppie leeg maken
Of een rondje lopen en dan echt een flink rondje hè van minimaal 10 kilometer