Gemeenschap doet zeer

drs. A.C. van Beest / Geen reacties

Vraag

Wij zijn nu een paar maanden getrouwd en heel gelukkig. Maar er valt een schaduw over onze seksuele gemeenschap. Als we gemeenschap met elkaar hebben doet dit  bij mij (vrouw) erg zeer, vooral als de penis heen en weer beweegt. We hebben al van alles geprobeerd, zoals glijmiddel en van te voren met de vinger in de vagina, maar het helpt maar een klein beetje. Dit is toch niet normaal? Komt het door de bekkenbodemspieren die als ze 'ongetraind' zijn, de oorzaak kunnen zijn van de pijn? Wat moet ik/wij doen?

Antwoord

Voor deze klacht is het wellicht goed de huisarts te raadplegen opdat onderzocht kan worden of er misschien een vernauwing of een strictuur (bijv. een slijmvliesplooi) aanwezig is.

Een hulpmiddel kan zijn oefenen met kaarsen met ovale top tot diep in de schede, te beginnen met een doorsnede van 1 cm en opvoeren tot ongeveer 3 cm. Vaseline of een ander glijmiddel aan de buitenkant aanbrengen vergemakkelijkt het op en neer bewegen van de  kaars. Het is wel tijdrovend, iedere dag een kwartier en afhankelijk van het resultaat de dikte opvoeren. Bij te gering succes na 2 of 3 weken zou ik de huisarts gaan raadplegen.

Dr. A. C. van Beest

Tags in dit artikel:

seksualiteit in het huwelijk