Aarde WERD woest en ledig

prof. dr. M.J. Paul | Geen reacties | 22-12-2003| 00:00

Vraag

Een collega van mij vertelde dat er in Genesis in de grondtekst staat dat de aarde woest en ledig WERD i.p.v. was. Dat is nog al een verschil lijkt me. Wat is nu juist?


Antwoord

In Gen. 1:1 staat in het Hebreeuws 'tohu wabohu': woest en leeg, in de zin van: geheel leeg, vormeloos, afwezigheid van alles wat later in dit hoofdstuk genoemd wordt. Het is mogelijk te vertalen met "onherbergzaam en verlaten" (GNB). De vertaling met "chaos" is verwarrend en taalkundig onjuist. Het Hebreeuwse 'tehom' (vloed) is de diepte, de watervloed (ook in Gen. 7:11; 8:2). Het is onjuist de oervloed en duisternis al te negatief te zien als demonische, vijandige machten, zoals ook blijkt uit de uitdrukking "op het aangezicht van = de oppervlakte van".

De zgn. restitutietheorie meent dat God alles goed maakte in vers 1, dat in vers 2 de gevolgen blijken van het optreden van satan (chaos) en dat God in vers 3 een nieuw begin maakt. Dan moet vertaald worden: de aarde werd woest en leeg. Deze leer wordt verdedigd in sommige evangelische kringen (bijv. de Scofield Reference Bible). Echter, was dat de bedoeling, dan zou het Hebreeuws anders luiden.

Deze theorie doet een poging de huidige geologische wetenschap en de schepping te verbinden, maar leest zodoende teveel zaken van buitenaf in de tekst in. Zie E.J. Young, "Genesis een" Ned. vert., Groningen: De Vuurbaak,
1971.

Met vriendelijke groeten,
Ds. M. J. Paul

Lees meer artikelen over:

Genesisschepping

Mis niks, abonneer je op onze WhatsApp en wekelijkse nieuwsbrief

Dit artikel is beantwoord door

prof. dr. M.J. Paul

  • Geboortedatum:
    13-03-1955
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Oegstgeest
  • Status:
    Actief
284 artikelen
prof. dr. M.J. Paul

Bijzonderheden:

-Eindredacteur Studiebijbel OT
-Senior docent Oude Testament (CHE)
-Deeltijd hoogleraar OT te Leuven (B)

Bekijk ook:

 

 


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

Dominante ouders

Ik ervaar regelmatig moeilijkheden in het contact met één van mijn ouders. Ze mogen geloven een ander leven te kennen. Daar heb ik op zichzelf genomen wel ontzag voor, maar dat maakt het toch ook zo z...
Geen reacties
22-12-2023

Particuliere verzoening begrijpen (2)

Beste ds. Van den Brink. Dank voor uw reactie op mijn vraag over de particuliere verzoening. In de meeste dingen van wat u schreef sta ik helemaal aan uw zijde en erken ik die ook. Alleen dat lost nie...
Geen reacties
22-12-2023

Handdruk voor dominee onder de kansel

Hoe komt het dat een dominee de zegen altijd geeft aan een ouderling voor de dienst en niet aan een diaken, ook al zou deze diaken het bijbelgedeelte voorlezen?
Geen reacties
22-12-2021
design website door design website by Mooimerk website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis hosting website door hosting website by STH Automatisering
Stel hier
een vraag