Geen jota veranderen aan de Thora

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

In de evangeliën zegt Jezus letterlijk: Ik verander geen jota aan de Thora. Toch heeft Paulus besloten dat mensen niet meer besneden hoeven worden, worden straffen uit Leviticus niet meer uitgevoerd zoals mensen doden naar overspel. Onafhankelijk wat je zelf van gruwelijke straffen uit het Oude Testament vindt, zijn dit toch wel wijzigingen t.o.v. de Thora?

Antwoord

Teksten moet je altijd in hun verband lezen. En dan zie je dat Jezus hierover nog wat meer zegt. Hij is niet gekomen om de wet te ontbinden, maar om deze te vervullen. En dat is gebeurd. De wet heeft daardoor een andere functie gekregen. De apostelen hebben dat goed begrepen en daarover geschreven in hun brieven aan de gemeenten. Zie voor uitleg onderstaande artikelen:

www.refoweb.nl/vragenrubriek/17563/ophouden-van-eeuwige-inzetting

www.refoweb.nl/vragenrubriek/26470/de-blijvende-geldigheid-van-de-wet

www.refoweb.nl/vragenrubriek/23738/relevantie-oudtestamentische-wetgeving

www.refoweb.nl/vragenrubriek/23792/apostelconvent