Introductieweek studenten

drs. E.J. (Els) van Dijk / Geen reacties

Vraag

Ik ga studeren aan de universiteit. Nu vraag ik mij af: er gebeuren op introductieweken veel onchristelijke dingen. Mag men wel naar zo'n week gaan? De meeste onderdelen zijn vrijwillig, maar ik heb geen idee hoe moeilijk of makkelijk het is om de onchristelijke dingen te ontlopen.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Introductieweken zijn vaak een mix van een aantal zaken: informerende en functionele elementen, met daarnaast ontgroeningaspecten die een onchristelijk karakter kunnen hebben. Dat laatste verschilt heel erg per universiteit en zelfs per faculteit. Wat dat betreft is een introductieweek eigenlijk het begin van een weerspiegeling van de universiteit: je kunt daar veel goede dingen leren, maar er worden ook ontzettend veel onchristelijke denkbeelden als waarheid geponeerd, met daarnaast soms een taalgebruik (van medestudenten en ook docenten) waar je geen verantwoordelijkheid voor zou willen nemen.

En toch ga je studeren... Wat mij betreft is er dus bij voorbaat geen bezwaar om naar een introductieweek te gaan, als je maar de vastberadenheid kent vanuit je principiële levensbeschouwelijke achtergrond om je van sommige programmaonderdelen nadrukkelijk te distantiëren. Je bent nu eenmaal niet verplicht om aan een drankfestijn mee te doen, om maar eens iets te noemen. Sterker nog: je geeft een duidelijk signaal af als je durft aan te geven afstand te nemen van bepaalde elementen in het programma. Je moet gewoon je oren en ogen wagenwijd open houden en alert reageren. Meestal krijg je ook wel een programma opgestuurd van de introductieweek, zodat je er goed voorbereid aan kunt beginnen. Ik zou zeggen: wees nuchter en waakzaam! En plaats jezelf vooral niet bij voorbaat in de rol van underdog. Want dat ben je juist niet! Bovendien: je gaat niet alleen... toch? Een introductieweek is overigens ook een mogelijkheid om al snel verwanten -medechristenen- bij je studie te ontdekken. Bij hen kan je verbondenheid zoeken. Wijsheid en vreugde gewenst!

Drs. Els van Dijk

drs. E.J. (Els) van Dijk

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Veenendaal
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Voormalig directeur Evangelische Hogeschool. Nu begeleiding en advies.