Catechisatie is alleen winterwerk

Ds. P.D.J. Buijs / 4 reacties

Vraag

Ik vraag mij af waarom er eigenlijk geen catechisatie is in het zomerseizoen en waarom in de ‘winterperiode’? Want waarom is dat winterwerk? Jongeren moeten toch altijd onderwijs krijgen? En dat is toch net zo belangrijk in de maanden april tot en met september?

Antwoord

Beste lezer,

Op zich heb je daar gelijk in. Maar praktisch valt het niet mee. Denk aan factoren als: examentijd, zomervakantie. Het zou in de maanden juli en augustus dus sowieso niet lukken. De praktijk in de meeste gemeenten is dat catechisaties gegeven worden van september tot aan of iets na Pasen. Veel catechisatieboekjes gaan ook uit van zo’n aantal lessen. Vaak gaan jeugdverenigingen nog wel een poos door. Hoe deze gewoonte zo ontstaan is, weet ik niet. Ik kan mij niet heugen dat het ooit anders was.

Maar nu even de andere kant van de medaille: voor predikanten heeft het het voordeel dat ze dan meer avonden hebben voor pastoraat dat tijdens het zogenoemde winterwerk. Ook kunnen ze de catechisatieloze periode gebruiken om bijvoorbeeld een huwelijkscatechese of een zomercursus te geven, waar ze in de wintermaanden niet aan toekomen.

Ten slotte: het heeft ook iets goeds voor predikanten om na een periode van veel ‘geven’ ook via studie weer meer te ‘ontvangen’. Je kunt je als het ware opladen voor een nieuw seizoen en de dingen die je deed weer eens kritisch bekijken en eventueel wijzigingen (in methode bijvoorbeeld) doorvoeren.

Samenvattend: een mooie vraag die kan getuigen van ‘honger naar meer’, maar de huidige constructie heeft ook zo zijn voordelen. Laat het in elk geval zo zijn dat we dagelijks en levenslang leerlingen van Christus zijn. Dat is niet seizoensgebonden.

Met een hartelijke groet,
Ds. P. D. J. Buijs

Lees meer artikelen over:

catechisatie
4 reacties
Jodocus
Tsja, onderwijs is belangrijk.. ook op de scholen, maar dat betekent toch ook niet dat we de vakanties moeten afschaffen?
K80
Mijn eerdere reactie is weggehaald, waarom weet ik eigenlijk niet.
De dominee geeft een goed en duidelijk antwoord.
Heel het jaar door wordt het ook lastiger om de jongeren te motiveren om te blijven gaan. Dat gaf ik in mijn eerdere reactie ook aan.
Daarom lijkt me de winter periode een geschikte tijd.
Boanerges
In onze kerk is de catechese niet alleen voorbehouden aan de predikant. Er worden verschillende getalenteerde broeders en zusters voor ingezet. Zo kan de predikant ook in de winterperiode studeren als hij dat nodig vindt.
CrA
"jongeren moeten toch altijd onderwijs krijgen?" De taak om jongeren te onderwijzen ligt in de eerste plaats bij de ouders. Zij zouden in de periode als er geen catechisatie is wat meer aan huisgodsdienst kunnen doen.