De Heere is dichtbij

Ds. N.P.J. Kleiberg / Geen reacties

Vraag

In hoeverre leidt de Heere je leven? Van dichtbij of van veraf? Mag je geloven dat Hij luistert naar onze dagelijkse verdrietigheden? Mag je vragen om kracht als je de dag niet ziet zitten? Mag je bidden om uitzicht als je leven anders loopt dan je had verwacht? Mag je danken omdat je eten lekker smaakte, dat je op goed geluk in elkaar flanste? Hoe dichtbij is de Heere? Wanneer wordt het oneerbiedig?

Antwoord

In de Heidelberger Catechismus zondag 10 leren wij dat de Heere niet alleen alles geschapen heeft, maar ook alles nog onderhoudt. Zo komen alle dingen vanuit Zijn hand tot ons. Helaas vinden wij de meeste zaken zo vanzelfsprekend, dat wij vergeten dat de Heere het gegeven heeft en danken wij Hem er niet voor. Of we vinden niet nodig om te vragen, te bidden, want het is er toch al. Bijvoorbeeld, waarom zou ik bidden voor mijn eten, het staat toch al voor mij, of het met zorg voor bereid is of in elkaar geflantst. En dat is wel waar, maar weet jij of je één hap door je keel zal krijgen? Je kunt wel voordat de eerste hap genomen wordt, niet goed worden, of misschien zelfs wel sterven.

De Bijbel leert mij ook, dat de Heere alles al weet, ook wat wij behoeven, voordat wij het hem vragen. Maar toch wil Hij er om gebeden zijn. Zoals een moeder van tevoren al weet als haar kind thuis komt, dat het vraagt: mam, hebt u wat lekkers? Moeder weet het al, maar toch moet het kind het eerst vragen, waarom? Omdat het kind weet, dat moeder zorgt en dat het kind zich afhankelijk van moeder mag weten.

Wel, zo is het nu met de Heere ook. Dat wil niet zeggen, dat wij dan alles maar krijgen wat we vragen. Want de Heere weet wat goed voor me is. Zelfs door de tegenspoeden heen, wil Hij nog alles doen medewerken ten goede, ja zelfs tot mijn zaligheid. Daarom denk ik niet dat wij de Heere teveel kunnen vragen, wel te weinig, waardoor wij dan laten zien, dat we het zelf wel kunnen en Hem menen niet nodig te hebben.

Dan kwam er nog in de vraag naar voren, hoe dichtbij is de Heere? Dichterbij dan wij ooit kunnen gevoelen. Naar Zijn menselijke natuur weliswaar van ons gescheiden, maar door Zijn kracht, Woord en Geest is Hij bij ons. Of zoals Jesaja 57:15 zegt: @ Want alzo zegt de Hoge en Verhevene, Die in de eeuwigheid woont, en Wiens Naam heilig is: Ik woon in de hoogte en in het heilige, en bij dien, die van een verbrijzelden en nederigen geest is, opdat Ik levend make den geest der nederigen, en opdat Ik levend make het hart der verbrijzelden."

Daarom: bid maar, want Hij is nabij de ziel die tot Hem vlucht.

ds. N. P. J. Kleiberg