Geen sabbatsrust bij verovering Jericho

Ds. A.D. Fokkema / Geen reacties

Vraag

Voordat Jericho veroverd kon worden moest er dagenlang om de stad heen gelopen worden, tot en met de zevende. Werd er dan geen sabbatsrust gehouden?

Antwoord

De sabbatsrust verhinderde het volk blijkbaar niet om die dag toch rond de stad te lopen. De situatie is hier dan ook uitzonderlijk. In de eerste plaats omdat het hier een situatie van oorlog betreft. In de tweede plaats omdat die strijd hier uitdrukkelijk in opdracht van de Heere plaatsvindt. Het rondtrekken rond Jericho staat helemaal in dienst van de Heere. Daarom botst dit niet met het gebod tot sabbatsrust.

Ds. A. D. Fokkema

Lees meer artikelen over:

sabbat