Er moet iets gebeuren in het leven van een mens (2)

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Geachte ds. Heikamp. Met instemming heb ik uw antwoord gelezen op de vraag “Er moet iets gebeuren in het leven van een mens.” Toen ik er verder nog over nadacht, miste ik toch iets na de punt van uw antwoord. Ik bedoel: als ik straks onwedergeboren voor God als Rechter sta, zal ik dan kunnen zeggen: “Heere, U hebt mij niet wederom geboren laten worden? Ik heb er om gevraagd, maar het gebeurde niet...” Of zal de Heere zeggen: “Gij hebt niet gewild dat Ik Koning over u zou zijn?” Ik blijf een beetje zitten met de vraag of het ook niet volledig de zuivere en Bijbelse belijdenis is, dat wij het Evangelie op Zijn woord geloven, Hem vertrouwen en ons tot Hem bekeren?

Antwoord

Of zal de Heere zeggen: Gij hebt niet gewild dat Ik Koning over u zou zijn?” Dat zal inderdaad het ontzettende woord zijn wat uit Zijn mond zal gaan.

Ik blijf een beetje zitten met de vraag of het ook niet volledig de zuivere en Bijbelse belijdenis is, dat wij het Evangelie op Zijn woord geloven, Hem vertrouwen en ons tot Hem bekeren?” Jazeker is het waar wat u schrijft en hierover nadenkt. Dagelijks en wekelijks komt de Heere met het Evangelie tot ons om Zijn woord te geloven, Hem te vertrouwen en ons tot Hem bekeren. En dat we dat niet doen heeft met onze onwil te maken, wat verankert ligt in onze geestelijke doodstaat. Het is geen onrecht dat de Heere van ons eist en wat we niet kunnen doen. Want Hij heeft de mens alzo geschapen, dat hij dat doen kon.

Duidelijker als zondag 4 van de Heidelberger het onder woorden brengt is mij niet gegeven. Lees en herlees die zondag biddend om van Hem te verwachten Zijn licht en waarheid om geleid te worden in Zijn getuigenis, wat ons leert dat een mens om eigen schuld en ongeloof verloren gaat en het zalig worden Gods werk is, door de Heiligen Geest gewerkt in het hart van Zijn volk. Wie zijn leven zal verliezen zal het behouden en wie zijn leven wilt behouden, hoe vroom en Godsdienstig ook, zal het verliezen. Zoekt den HEERE, terwijl Hij te vinden is; roept Hem aan, terwijl Hij nabij is.

Met een hartelijke groet,
Ds. J. D. Heikamp

Lees meer artikelen over:

lijdelijkheidverantwoordelijkheid