Er moet iets gebeuren in het leven van een mens

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

In de prediking binnen de gereformeerde gezindte wordt vaak gezegd dat er iets moet gebeuren in het leven van een mens, wil het wel zijn op weg en reis. Is dit wel waar? De Heere Jezus is toch al gestorven aan het kruis en heeft de zonden van Zijn Kerk toch al betaald? Hoe zit dit?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

De Heere Jezus is toch al gestorven aan het kruis en heeft de zonden van Zijn Kerk toch al betaald? Hoe zit dit?

Dit is een zuivere belijdenis vanuit Gods Woord. We onderstrepen de woorden “Zijn Kerk.” Daar worden Gods uitverkorenen mee bedoeld, dat zult u wel weten. Hoe behoren we tot die Kerk oftewel Zijn volk? Daartoe moet er iets met de mens gebeuren in het leven. Wat moet er dan met mij gebeuren? Kan ik iets doen of moet ik enzovoorts?

Heel eenvoudig: de mens moet wederom geboren worden, uit God geboren worden en dat ziet op een Godswonder in het leven. Of wat we onze kids leren te bidden om een nieuw hartje van de Heere te mogen ontvangen.

Wat moet er dan door mij ‘gebeuren’ indien Christus alles gedaan heeft op Golgotha? Niets. Zijn werk moet ‘in’ mij worden geschonken en toegepast worden, door de Heilige Geest.

U kent wellicht de Bijbelse uitdrukking dat we door en tot God bekeerd moeten worden, wil het wel zijn voor de eeuwigheid. Dat is zo, want niemand komt tot het geloof in Christus zonder Goddelijke bekering. Of zoals Paulus het verwoord in Efeze 2:1: “En u heeft Hij mede levend gemaakt, daar gij dood waart door de misdaden en de zonden.” Lees het maar aandachtig, indien mogelijk met de kanttekening van de Statenvertaling er bij. Ja, zo zit dat!

Hopelijk is het u wat duidelijker geworden met deze korte uitleg. Bidt maar veel of de Heere Zijn werk wilt verklaren en toepassen aan uw hart en de onze, op reis naar de eeuwigheid.

Hartelijke groet,
Ds. J. D. Heikamp

Ds. J.D. Heikamp

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Staphorst
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus

    website: http://dsheikamp.refoweb.nl