Hongergevoel

drs. N. Wolswinkel / 1 reactie

Vraag

Ondanks dat ik elke dag erg veel eet, houd ik een hongergevoel. 's Morgens eet ik meestal één broodje (soms twee, maar dat heeft hetzelfde gevolg), maar als ik 10 min. later naar m'n werk fiets, heb ik al last van een hongergevoel. Dan eet ik in de pauze drie sneetjes, ook dan heb ik dat gevoel na het eten nog steeds/weer. Tussen de middag eet ik er ook minimaal vier en een appel, dan kan ik het redden tot de middagpauze. Dan eet ik weer een appel en een muesliereep en dan ben ik blij dat ik een aantal uur later weer een bord vol warm eten naar binnen kan werken. Dan pak ik 's avonds nog eens een koek (liefst een wat grotere) en als ik dan naar bed ga, rammel ik weer. Ik eet expres al volkorenbrood, omdat dit meer zou verzadigen, maar daar merk ik niks van. Ik ben laatst al eens bij de huisarts geweest, omdat ik ook erg moe was. Er is op heel veel dingen bloed geprikt (o.a. schildklier, suiker), maar daar kwam niks uit, alles was prima. Maar hoe kan het dan dat ik toch dit nare hongergevoel houd? Ik eet al wel bijna tien jaar lang zoveel, maar de laatste tijd (half jaar tot een jaar) heb ik last van een bijna blijvend hongergevoel. Ik kan ook eten wat ik wil, maar ik kom er ook geen grammetje door aan. Ik  weeg 56 kilo bij een lengte van bijna 1,70 (dus het is al ondergewicht). Kan het een lintworm zijn? Zo ja, wat kan ik hier tegen doen?

Antwoord

De hoeveelheid eten die een mens nodig heeft kan erg variëren. Of het een lintworm kan zijn: theoretisch wel, maar ik denk het niet. Door de ontlasting te onderzoeken zou je hem op het spoor kunnen komen. Indien aangetoond, is er ook een behandeling mogelijk.

Drs. N. Wolswinkel

Lees meer artikelen over:

voeding
1 reactie
Miss_Engineer
Ik vind het niet raar ofzo, ik eet ook minstens 8 zo donker mogelijke boterhammen op een dag, niet 3x/dag maar eigenlijk de hele dag door, en dan gaat er vaak nog een kroket of kaassouflé bij in ook. 3x/dag eten werkt bij mij niet, ik kan niet veel eten in één keer dus eet ik de hele dag door in kleine porties (van 2 boterhammen). Ik kom ook nooit aan en heb hetzelfde gewicht/lengte. Als je een lintworm hebt dan is er volgens mij sprake van veel meer klachten dan alleen 'hongergevoel'.

Nog wat 'tips': ik heb geleerd om zoveel mogelijk naar je maag te luisteren: als je zin hebt in iets zoets, dan een boterham met zoet beleg en anders met iets hartigs of iets vets; vet is niet per definitie slecht.
Ook helpt koffie tegen een hongergevoel en chocolademelk uit zo'n koffieautomaat zorgt ook wel voor een hongerstillende werking. Of dat een gezonde manier is, is nog maar de vraag ;) maar het werkt.

Verder vooral niet er op gaan letten of je honger hebt. Want dan heb je alleen maar honger, met je psyche kun je in principe elke behoefte opwekken :).