Moeder moeite met uitvliegen kinderen

C. M. Chr. Rots - de Weger / 1 reactie

Vraag

Ik heb ruim 2,5 jaar verkering met een lieve jongen. Mijn twee broers hebben ook langere tijd verkering en een daarvan is verloofd. Nu zijn we alle twee (en ik denk binnen een paar jaar ook mijn andere broer) bezig met het nadenken over de bruiloft, woonplaats waar je wilt gaan wonen, werk etc. Nu merk ik dat mijn moeder hierdoor neerslachtig wordt. Ze benoemd vaak dat ze denkt dat we ver weg gaan wonen en dergelijke. Hoe moet ik hier mee omgaan?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Hoe moet u omgaan met moeder die het moeilijk vindt als haar kinderen uitvliegen? Tja, véél praten denk ik. En haar betrekken bij jullie plannen, voor zover dat mogelijk is. Laat haar mèrken,dat je haar zorg voor jullie in de ‘kindertijd’ waardeert en ga intussen je eigen weg. Het is nu eenmaal zo dat kinderen ‘groot’ worden, verkering krijgen, trouwplannen maken en een eigen gezin cq. huishouden krijgen. Zeker, dat zijn lessen in ‘loslaten’, voor allemaal. Misschien kun je ook dát benoemen: loslaten is iets van béide kanten! Juist ook wanneer er geografische afstand komt, die gróter is als je aan de andere kant van het land gaat wonen of kleiner blijft als je om de hoek van de straat terechtkomt. Jullie betrekken een eigen huis, en daarmee veranderen de verhoudingen binnen het huidige gezin. Wennen, ook voor allemaal. Maar het kan desondanks een góede verhouding blijven met allen en heel gezellig om bij elkaar op bezoek te gaan. Praat ook zó met je moeder, erkennende dat een bepaalde ‘neerslachtigheid’ er mag zijn. Op kruispunten in ieders leven is het ‘terugkijken’ voordat er weer vóóruit gekeken kan worden! Ik wens jullie allemaal goede voorbereidingstijd toe op de te verwachten huwelijken!

Marijke Rots

1 reactie
K80
Mijn moeder had dit ook een beetje. Kwam ook denk ik dat mijn vader niet meer leefde. Was dus wel moeilijk voor haar toen mijn broertje als laatste het huis uit ging. Toen was ze dus helemaal alleen.
Was erg wennen voor haar. We zijn toen ook extra vaak langs geweest op de koffie.
We nodigen haar als kinderen regelmatig uit om bv te komen eten.
Gelukkig heeft mijn moeder een erg grote vrienden en kennissenkring.
Ze zit op verschillende clubs en sportverenigingen, zoals zwemmen en de sportschool.
Is zelden thuis en vermaakt zich prima.
Ik hoop dat je moeder ook veel buiten het huis te doen heeft, zodat het gezin niet het enige is waar ze zich mee bezig houd.