Verlangen naar de hemel

Ds. J. van het Goor / 3 reacties

Vraag

Ik hoor zo vaak over problemen en twijfels in de verkeringstijd. Ik heb dit zelf ook drie keer meegemaakt en weet daarom niet of ik wel echt een relatie wil. Aan de andere kant wil ik toch wel trouwen, maar ik weet niet of het mij echt gelukkiger maakt. Ik zie er zoveel nadelen en mogelijke problemen in. Hoe moet ik hiermee omgaan? Eigenlijk is en blijft het een strijd op aarde, ook op dit punt is het nooit volmaakt. Ik verlang daarom zo naar de hemel. Elke dag wel. Mag dat wel om de reden dat er dan een einde aan alle moeiten op aarde is? Of moet ik het eigenlijk alleen om God willen?

Antwoord

Beste vraagsteller/-ster.

Verkering krijgen, een relatie aangaan, komen tot een huwelijk. Het lijkt de gewoonste zaak van de wereld, maar het ligt lang niet altijd zo eenvoudig. Het kan een hele strijd zijn, vooral als meerdere keren een beginnende relatie is afgebroken, of zelfs na lange tijd toch nog wordt verbroken. Het geeft grote teleurstellingen te verwerken en niet zelden is er weinig vertrouwen meer in anderen. Veel vragen kunnen op je afkomen, je kunt aan jezelf gaan twijfelen; wat is er niet goed aan mij. Het kan je geweldig onzeker maken, en de vraag kan zich opdringen of je (nog) wel een relatie wilt. Een huwelijk hoeft iemand niet per se gelukkiger te maken dan wanneer je ongetrouwd bent. Misschien dat je juist nadat diverse keren relaties verbroken zijn, je ook allerlei leeuwen en beren op de weg ziet wat betreft het huwelijk.

Toch hoeft dit zeker zo niet te zijn. Er zijn gelukkig heel veel mensen die zeer gelukkig getrouwd zijn. Je vraag is hoe je hier mee om moet gaan. Leg ook deze dingen aan de Heere voor in je gebeden. Dat wil niet zeggen, dat je er dan 1, 2, 3 uit bent, of dat je dan binnen de kortste keren vaste verkering hebt en tot een huwelijk komt. Maar door met deze dingen ook voor Gods aangezicht te leven, geeft wel een zekere ontspanning. Wees er niet op gefocust om verkering te krijgen of te kunnen trouwen. Vraag naar de wil van God met je leven, en of Hij je de weg hierin wil wijzen. Vraag naar een man/vrouw (ik weet niet of je een zij of een hij bent) waarmee je het leven mag delen, maar om ook samen de Heere te mogen dienen. Dat laatste maakt je wel gelukkig. Want stel je voor dat je een partner ‘tegen het lijf loopt’ met wie je niet de Heere kunt dienen. Dat zou je toch vreselijk ongelukkig maken.

Terecht stel je de vraag aan de orde of je verlangen naar de hemel wel een goed verlangen is. De belangrijkste reden om naar de hemel te verlangen is om met God te zijn. Maar dat kan alleen als we Christus kennen als onze Zaligmaker, die ons met God verzoend heeft. Dan kan het verlangen best sterk zijn, als we zien door hoeveel zonden ons leven dagelijks getekend wordt. Verlangen naar de hemel zal dus gekenmerkt moeten worden door het verlangen om bij de Heere te zijn. Bijkomend ´voordeel´ is dat we dan ook van de moeite van dit aardse tranendal verlost zijn. Maar laat dat niet het enige zijn.

Bovendien…, er zijn meer dingen in dit aardse leven dan het wel of niet hebben van een huwelijksrelatie -hoe mooi en groots dat ook is. Als ons leven hier getekend mag worden door de relatie met God door Christus, dan is het leven hier op aarde -zelfs zonder echtgenoot- ook zeker de moeite waard. Denk aan Paulus, die zegt (ik zeg het hem als gelukkig getrouwd man niet na) dat hij wenst dat ze allen zouden zijn zoals hij is. En Paulus was niet getrouwd, maar had zo wel alle tijd voor de Heere en Zijn dienst.

Nu zou ik de indruk kunnen wekken, dat het helemaal geen strijd kost als je met stuk gelopen relaties te maken hebt. Dat wil ik zeker niet suggereren. Maar weet één ding: Groter dan de Helper kan de nood niet zijn. Ken daarom de Heere in al je wegen, en Hij zal je paden recht maken (Spreuken 3: 6).

Hartelijke groet,
Ds. J. van het Goor

3 reacties
Alphonsus
Mislukte relaties kunnen ons, naast het verdriet, ook wijs maken m.b.t. een toekomstige levenspartner.
Door je "ervaring" ben je beter in staat om, met Gods hulp en genade, een nieuwe relatie eerst te onderzoeken en je er niet te snel aan te binden alvorens je overtuigd geraakt bent dat je de ware gevonden hebt.
Laat angst geen rol spelen en gebruik je gezond verstand om hier op een verantwoorde wijze mee om te gaan.
Ga ook eens na waarom vorige relaties op niets uitgelopen zijn. Een nauwkeurige analyse kan je zeker helpen om te bepalen of er ook bij jou mogelijk remmende factoren aanwezig zijn om een relatie te laten slagen.

Dat dit leven een tranendal KAN zijn mag je niet moedeloos of fatalistisch maken.
Alle omstandigheden in het leven zijn er om er met Gods genade beter uit te komen dan dat je erin gegaan bent. Je leert jezelf te verootmoedigen en je te buigen onder Gods machtige hand totdat......................Hij je verhoogt op Zijn tijd.

Geen problemen/moeilijkheden of geen tuchtigingen zijn voorbehouden aan bastaards, maar zonen Gods ondergaan een behandeling die hen drijft naar de troon van de genade om geholpen te worden, troost en vergeving te vinden en in het verdere leven door heiligmaking meer en meer tot een bouwwerk Gods in de geest op te wassen.

Wanneer je hieraan wilt ontkomen dan zal je heerlijkheid voor Gods aangezicht tot in eeuwigheid schade lijden. Zij die in de verdrukkingen volharden en blijven getuigen van hun geloof en vertrouwen in God zullen de beloften beërven.

Dit geldt zowel voor het getrouwd als voor het niet getrouwd zijn.
Omgord je met Hem en met een positief ingestelde geest en treedt het leven optimistisch tegemoet. Wat zou jou dan kunnen scheiden van de liefde van Christus.
En......verwerp iedere vorm van zelfmedelijden, welke alleen maar een werking van het vlees is.

Zie met vreugde uit naar je komende bruiloft.
Antoinette
Misschien goed dat je eerst de Heere Jezus toelaat in je hart als je dat nog niet gedaan hebt.
Het is zwaar in deze wereld en al helemaal als je je weg zonder de Heere Jezus wandelt maar vanuit je eigen vlees, dat is wat er mis gaat.
En dat is heel zwaar, Hij heeft en weet wel welke partner bij je past.
Volg je Jezus al? Zo nee, ga dat doen en daarna komt alles op zijn plaats als je dat wilt.
marcel081276
ik kan je eigenlijk maar 1 tip geven, ga van het leven genieten, je heb het leven gekregen dus maak er wat moois van, ik kan mensen niet begrijpen die zo naar de hemel verlangen, god heeft je hier op aarde gezet maar eigenlijk zeg je dus met dat verlangen, God ik wil helemaal niet op aarde zijn!
Een mooi gezegde vind ik 'doe wat je wil maar schaad een ander niet'