Kerkenraadslid lekt vertrouwelijke informatie

drs. I. A. Kole / 1 reactie

Vraag

De gang van zaken binnen onze kerkenraad is als volgt. Iemand in de kerkenraad lekt meerdere jaren vertrouwelijke informatie. Een gedeelte van de gemeente weet wie er onder censuur staan en wie er schuldbelijdenis hebben gedaan. Dit komt door één persoon uit de kerkenraad die het tegen zijn gezin vertelt. Zij vertellen het vervolgens ook weer verder.

Pas kwam ik een mevrouw tegen waarvan ik weet dat ze schuldbelijdenis heeft gedaan van het zevende gebod. Deze vrouw heeft er geen benul van dat meerdere mensen dit weten. Zij denkt dat het binnen de kerkenraad blijft. Het tegendeel is waar. Deze persoon, de ouderling, meet ook met twee maten. Het éne lid wordt wel op bepaald gedrag aangesproken, het andere lid niet. Die 'andere' is een familielid van die ouderling. Degene buiten de vriendenkring van de ouderling is wel op zijn gedrag aangesproken.

Ik vind het heel erg moeilijk om hier iets aan te doen. Ik wil het heel graag, heel veel mensen willen het. Maar niemand durft. Bang voor alle procedures en alles waar je in terecht gaat komen. Er is wel bewijs voor, het is zeker hard te maken, maar ga het maar eens doen, naar de kerkenraadsvergadering toe gaan en dit op tafel gooien. Ik ben belijdend lid en voel me verplicht er iets mee te doen. Het frustreert mensen en veel mensen zitten met kromme tenen in de kerk. Als deze ouderling moet preeklezen komen veel mensen niet opdagen. Deze man spreekt zeer open over hele diepe bevindingen, het is nooit ernstig genoeg en hoe 'zwaarder' het verwoord wordt, hoe beter. Maar met dit gedrag ernaast kan ik het haast niet meer voor waar aannemen en lukt het me niet meer om hem serieus te nemen. Kortom; een ernstige situatie.

Wat behoort een belijdend lid te doen in deze situatie? Hoe is de procedure en wat zijn de gevolgen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Het gaat de eer van de Koning van de Kerk. Als u Matt. 18:15-18(22) leest dan ziet u wat u moet doen in biddend opzien tot de HEERE. Neem contact op met degene(n) die het vertelt (len) en waarschuw dat dit niet mag. U moet zeker weten dat het echt zo is, dat er gelekt wordt.

De zorgen die u hebt kunt u ook delen met de consulent van uw gemeente. Die predikant kan dan zich op de hoogte stellen via de kerkenraad of één van de kerkenraadsleden over deze zonden. U moet het bespreekbaar maken, het gaat om de eer van de Heere en het welzijn van mensen die oprecht schuldbelijdenis gedaan hebben.

Bid om wijsheid en dat u de voetstappen van koning Jezus mag drukken. In zo’n verziekte situatie mag u uw mond niet houden.

In alles Gode bevolen,
Drs. I. A. Kole

drs. I. A. Kole

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Berkenwoude
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

ambtsgeheim
1 reactie
CrA
Beste vraagsteller, omdat het hier een ouderling betreft moet er gehandeld worden volgens 1 Tim.5: 19-20.
Wordt er toch een beschuldiging tegen een ouderling aangenomen, zonder dat deze in het openbaar door 2 of 3 getuigen gedaan is, dan ontstaat er een situatie in een gemeente, zoals u die schetst. Mensen praten, blijven weg als hij een preek leest, zijn woorden worden in twijfel getrokken etc. Hij komt niet meer geloofwaardig over. Dit is heel schadelijk voor de gemeente. Wat moet u doen?
U neemt geen enkele beschuldiging tegen deze ouderling aan en verwerp alle praatjes of u beschuldigt hem in het openbaar(naar een kerkenraadsvergadering) met nog 1 of 2 getuigen.
Verder vind ik het heel vreemd nadat iemand schuldbelijdenis heeft afgelegd voor de kerkenraad, dat dit niet meegedeeld wordt aan de gemeente.