Alles lijkt toch al voorbeschikt

Redactie Refoweb | Geen reacties | 23-07-2019| 11:58

Vraag

Ik heb lang zitten nadenken en hier zit ik mee:

1. De uitverkiezing al voor je geboorte. Waarom zou je nog naar de kerk gaan, geld geven aan goede doelen etc? Alles is toch al voorbeschikt dus maakt het niet meer uit hoe je leeft.

2. Jezus is al voor onze (toekomstige) zonden gestorven. Eigenlijk dezelfde conclusie als bij vraag 1.


Antwoord

1. De uitverkiezing is geen noodlot, maar opent door genade van God voor gelovigen de poort naar de eeuwige heerlijkheid.

2. Christus is alleen gestorven voor de zonden van degenen die in Hem geloven. Er is genoeg ‘bloed’ voor iedereen, maar voor hen die weigeren Jezus door het geloof aan te nemen wacht het oordeel. 

Goede werken zijn een vrucht van de bekering, geen verdiensten voor de zaligheid en ze worden gedaan uit dankbaarheid.

Op Refoweb zijn al heel veel artikelen over dit onderwerp verschenen. Ze staan o.a. onder de tag 'uitverkiezing' en 'Goede werken'.

Mis niks, abonneer je op onze WhatsApp en wekelijkse nieuwsbrief

Dit artikel is beantwoord door

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
2805 artikelen
Redactie Refoweb

Bijzonderheden:

Mailadres: vragen@refoweb.nl


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

Ik HHK en vriend Ger.Gem.

Mijn vriend en ik hebben nu al een lange tijd verkering, maar we komen er niet uit naar welke kerk we willen gaan. Ik ben van de HHK en mijn vriend is van de Gereformeerde Gemeente. Qua leer horen wij...
6 reacties
22-07-2013

Zuivere prediking

Ger. Gem.-dominees zeggen vaak: "De zuivere prediking is die waar God op het hoogst verheerlijkt en de mens op het diepst vernederd wordt." Is dit wel waar? En waar lees ik dat dan in de Bijbel?
7 reacties
22-07-2014

Vriend mag niet op vakantie

Ik heb een hele lieve vriend en we hebben het heel goed samen. Toch heb ik echter een vraag. Het is zomervakantie en hij gaat met zijn andere vrienden een week naar Zeeland. Ik vind dit heel jammer en...
4 reacties
22-07-2009
design website door design website by Mooimerk website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis hosting website door hosting website by STH Automatisering
Stel hier
een vraag