Jongeling te Naïn

Ds. H. Paul / 4 reacties

Vraag

Aan een Ger. Gem.-dominee. Bij ons werd laatst gepreekt over de jongeling te Naïn die uit de dood werd opgewekt. Er werd nadrukkelijk gezegd dat het eerste wat hij zag toen hij zijn ogen opende, niet Jezus was, maar eerst zijn doodskleed, toen de baar, de rouwstoet, de wenende klaagvrouwen, en uiteindelijk ook Jezus. Hoe moet ik dit nou opvatten? Ik kan hier zo weinig mee. Volgens de dominee gaat het zo als een mens bekeerd wordt, want we zijn allemaal als die jongeling, geestelijk dood. Misschien kunt u het uitleggen?

Antwoord

Beste vraagstel(ler)ster,

Eerlijk gezegd vind ik het niet relevant wat de jongeling het eerst zag. Naar mijn gedachten zag hij de Heere Jezus het eerst. We moeten oppassen om een geschiedenis in een bevindelijk stramien te plaatsen. Daar gaat het niet om in deze geschiedenis, maar om de opstandingskracht van de Heere Jezus. Hij doet opstaan tot een nieuw leven. En dat nieuwe leven heeft levensverschijnselen. Die worden wel bevindelijk gekend. Daar is ook een heilige orde in. Daar hebben we het vergeestelijken van een geschiedenis niet voor nodig. De Schrift is duidelijk genoeg. Ook onze belijdenis. Denk aan de Catechismus met de 3 stukken. Laat het je gebed zijn die te leren en erin toe te nemen.

Hartelijke groeten,
Ds. H. Paul

Lees meer artikelen over:

bevindingvergeestelijken
4 reacties
1a2b3c
Typisch voorbeeld van Bijbellezen door de bril van de leer. (waarbij je je wel af kunt vragen of die leer wel juist is)
Race406
De jongeling lag op de baar. Op zijn rug dus, zoals de mensen opgebaard worden. Als je dan je ogen open doet kijk je omhoog. Wat zie je dan? Niet je kleed, maar de Mens Die jou heeft opgewekt. Als je je kleed eerst wilt zien moet je meteen overeind gaan zitten en naar beneden kijken naar je kleding. Dus met heel simpel redenerend is dat voorbeeld al volslagen waanzin.
En daar komt bij: Wil je vergeestelijken? Prima! Jezus wekte de man op uit de dood en toen hij was opgewekt zag hij pas zijn doodskleed, het kleed wat hem heel snel zou worden afgedaan. God wekt iemand dus eerst tot leven voordat iemand ziet dat hij dood was.
Dus WAT NOU eerst ellendekennis? Dit voorbeeld doortrekkend wordt en mens dus eerst levend gemaakt. Niet dat ik van schema''s hou, maar met een paar regels beuken we dat soort volslagen ondoordacht van de kansel gesmeten stellingen finaal in een hoek.....
Hulde aan ds. Paul voor het fijnzinnige antwoord!
Caveman
Misschien 'vreemd', maar kan iemand mij uitleggen waar al die gedachten vandaan komen over wat die jongeling als eerste wel of niet zag?

Lucas 7:11-17
11 En het geschiedde op den volgenden dag, dat Hij ging naar een stad, genaamd Naïn, en met Hem gingen velen van Zijn discipelen, en een grote schare.
12 En als Hij de poort der stad genaakte, zie daar, een dode werd uitgedragen, die een eniggeboren zoon zijner moeder was, en zij was weduwe en een grote schare van de stad was met haar.
13 En de Heere, haar ziende, werd innerlijk met ontferming over haar bewogen, en zeide tot haar: Ween niet.
14 En Hij ging toe, en raakte de baar aan; (de dragers nu stonden stil) en Hij zeide: Jongeling, Ik zeg u, sta op!
15 En de dode zat overeind, en begon te spreken. En Hij gaf hem aan zijn moeder.
16 En vreze beving hen allen, en zij verheerlijkten God, zeggende: Een groot Profeet is onder ons opgestaan, en God heeft Zijn volk bezocht.
17 En dit gerucht van Hem ging uit in geheel Judéa, en in al het omliggende land.

Is het niet verstandig om zo dicht mogelijk bij de Bijbel te blijven en niet zelf allerlei dingen toe te voegen die er simpelweg niet staan?

Cave
MUS
Wees zoals mensen uit Berea: ... die het woord ontvingen met alle toegenegenheid, onderzoekende dagelijks de Schriften, of deze dingen alzo waren. (Hand. 17:11)

Laat je niet leiden door woorden van een predikant, maar door de woorden van God!
Als je net als deze jongeman (lichamelijk dood) tot Jezus moet komen, vrees ik het ergste...