Verwachtingen en teleurstellingen van huwelijk

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Mijn man en ik zijn twee jaar getrouwd. Ik merk dat ik als vrouw steeds meer tegen bepaald gedrag van mijn man aanloop. Ik heb al geprobeerd mijn verwachtingen bij te stellen, maar soms vind ik het lastig om dit vol te houden. Mijn man kan soms zo ongeïnteresseerd overkomen in dingen die voor mij zo belangrijk zijn. Ik krijg dan het gevoel dat ik niet belangrijk voor hem ben en dat ik het zelf maar moet uitzoeken. We hebben in verkeringstijd afspraken gemaakt over hoe we het later in het huwelijk wilden gaan doen. Toch zie ik hier zo weinig van terug. Ik vind het lastig wat ik hier aan kan doen. Ik voel me zo teleurgesteld.

Antwoord

Beste mevrouw,

Verwachtingen en teleurstellingen, ik heb er al vaak over geschreven. Want ja, het huwelijksleven is niet altijd zoals wij het zelf graag zouden willen. Het romantische idee blijkt in de praktijk van alledag een fantasie. De roze wolk spat uiteen als we ieder dag en nacht sámen leven. Dat blijkt vooral een leerschool te zijn, waarin beide partners levenslessen hebben te leren.

Nu schrijft u, dat u vóór uw trouwen afspraken hebt gemaakt over bepaalde dingen. Heel goed, u bent niet zomaar in het diepe gesprongen! Ja, het waren goede voornemens. En dáár moet u op teruggrijpen. Wát hebt u met elkaar afgesproken? En waardoor is dat in de versukkeling geraakt? Dat zijn belangrijke vragen waar u (opnieuw) een antwoord op moet vinden. Mèt elkaar! Wie van de beide partners is veranderd, of constateert u dat béiden veranderd zijn doordat de praktijk van het samenleven toch anders is geworden na verloop van enige tijd? Welke waren uw verwachtingen en welke die van uw echtgenoot? Bespreek opnieuw met uw man hoe u vanaf nu kunt gaan werken aan nieuwe afspraken of dezelfde van eerder die in een nieuw jasje zijn gestoken. Ga er voor zitten, of ga samen uit en probeer in een ontspannen sfeer de dingen aan te kaarten!

Nog een punt: uw man is ongeïnteresseerd in uw dingen, schrijft u. Is dat een feit of gaat het om úw gedáchten? Vraag hem ernaar, daag hem uit om antwoorden te geven. En ook: schrijf voor uzelf op, waar/wanneer het goed gaat en waar/wanneer u het liever anders had gezien. Probeer dat eens een poosje dagelijks te doen, waardoor u wellicht ontdekt dat een bepaald patroon gegroeid is. Wilt u zo’n patroon veranderen? Probeer óm te denken: van de teleurstelling een uitdaging te maken. Lukt dat niet met bovenstaande tips, schrijft u dan nog eens met méér gegevens, zoals voorbeelden!

Marijke Rots