Psychische instabiliteit

drs. J(oke) Ronner-Wattel / Geen reacties

Vraag

Ik ben moeder van een lieve jongen die nou ongeveer een half jaar is. In het verleden heb ik veel meegemaakt en is er ook borderline geconstateerd bij mij en ben ik hooggevoelig. Ik merk dat ik niet om kan gaan met mezelf. Steeds meer onzeker word en ideeën heb dat mijn zoontje en man ongelukkig zijn bij mij. Het is zo druk in mijn hoofd dat ik zelf niet meer weet hoe ik denken moet. Ik ben constant bang en gooi mezelf ook steeds verder van het geloof weg. Wat moet ik doen?

Antwoord

Voor iedere vrouw verandert er veel als ze moeder wordt. Je leven wordt helemaal omgegooid. Hormoonwisselingen, de verantwoordelijkheid, minder nachtrust en vermoeidheid en daardoor weer meer kans op psychische instabiliteit. Als je een jeugd hebt waarin je veel hebt meegemaakt en als gevolg daarvan persoonlijkheidsproblematiek speelt, is de kans op psychische instabiliteit en ontregeling nog veel groter. Mijn advies is: zoek hulp. Hulp voor jezelf bij een GGZ-instelling of een vrijgevestigde psycholoog. En mogelijk kan opvoedingsondersteuning, bijvoorbeeld van het Centrum Jeugd en Gezin (CJG) je helpen te realiseren dat je een goede moeder voor je zoontje bent.

Daarnaast: betrek je man bij je problemen, laat hem je steunen, probeer aan te geven waarin je hem nodig hebt. Zorg voor genoeg nachtrust. Als er andere problemen spelen, je komt bijvoorbeeld onvoldoende toe aan je huishouden, vraag anderen je te helpen in het huishouden, of om af en toe op je zoontje te passen. Belangrijkste dus: zorg goed voor jezelf, dat is nodig om een goede echtgenoot en moeder te kunnen zijn.

Drs. Joke Ronner-Wattel