Ik heb nu bijna een jaar verkering. Omdat we een eind uit elkaar wonen slapen we...

Ds. M.A. Kuyt / Geen reacties

Vraag

Ik heb nu bijna een jaar verkering. Omdat we een eind uit elkaar wonen slapen we soms bij elkaar. Als dit zo is, dan blijven we binnen de grenzen die we afspreken. Ook lezen we op deze avonden altijd uit de Bijbel en bidden samen, wat erg fijn is om samen te doen. Is er dan een bezwaar om bij elkaar te overnachten?

Antwoord

Het feit dat jullie afspraken gemaakt hebben om binnen bepaalde grenzen te blijven, laat al zien dat jullie zelf het gevoel hebben dat er aan het slapen bij elkaar gevaarlijke kanten zitten. Als het bij elkaar slapen normaal is hoef je immers geen afspraken te maken. Ook lezen jullie samen uit de Bijbel en bidden jullie samen. Dat is een goede zaak. Ik neem aan dat jullie in het gebed ook vragen of de Heere jullie bewaren wil dat jullie niet vooruitgrijpen op het huwelijk d.m.v. geslachtsgemeenschap.

Beseffen jullie echter wel dat het bidden om bewaring op gespannen voet staat met het je tegelijkertijd blootstellen aan verleiding? Het bij elkaar slapen zal bepaalde seksuele spanningen beslist niet verminderen, eerder prikkelen. Ook al willen jullie dat waarschijnlijk niet. Er is in een 'gezonde' verkeringstijd een groei naar intimiteit. Je gaat op den duur vrijer en ongedwongener met elkaar om en uiteindelijk blijft de intimiteit niet beperkt tot een enkele zoen. Zeker als je bij elkaar slaapt worden bepaalde spanningen opgeroepen en zoek je toenadering. Al zou je er samen om bidden of God deze spanningen wil wegnemen, je kan er niet van uitgaan, dat dit ook gebeurt, want je roept ze zelf op. Het is hetzelfde als dat je je op gevaarlijk dun ijs begeeft en van te voren bidt of God je op dit dunne ijs bewaren wil. Zoals jullie nu met elkaar omgaan, begeven jullie je teveel op glad ijs. En dat ijs kan heel dun zijn.

In het verleden is de vraag gesteld of het verstandig is dat verloofde stelletjes samen op vakantie gaan. Zij brengen ongetwijfeld de nacht met elkaar door en dan kunnen er dingen gebeuren die grensoverschrijdend zijn. Het is niet goed om de kat op het spek te binden, zo werd geadviseerd. Wie bidt om bewaring voor verzoeking, moet de verzoeking niet opzoeken.

Overschat jezelf niet. Ook als je de Heere vreest is dat geen waarborg dat je bewaard wordt voor zonden. Denk aan David, de man naar Gods hart. Voordat we het onszelf bewust zijn, worden grenzen overschreden ondanks alle  goede bedoelingen en afspraken. Dat lijkt me zeker het geval als je samen slaapt. We moeten dan wel heel erg sterk zijn om ons te kunnen verzetten tegen seksuele prikkels. Ik raad jullie dan ook aan om met het samen slapen te stoppen en voor het overnachten een andere oplossing te zoeken. Slaap in een afzonderlijke kamer.

Het gaat niet om een keurslijf van regels maar om het wandelen in de vreze des Heeren.  Als raad wil ik je meegeven wat ik las in het instructieve boekje van ds. J. Belder: “ Een gave apart. Hoe seksualteit een plaats krijgt in je leven”  (Uitgeverij Groen). Hij schrijft daarin het volgende (blz.52):

Houd je aan de door God geplaatste waarschuwingsborden en maak met elkaar duidelijke afspraken. Mag ik je samenvattend deze adviezen geven? Spreek met elkaar af:1. geen voorbehoedsmiddelen te kopen; 2. je kleren aan te houden; 3.niet samen op vakantie te gaan; 4. elkaars geslachtsdelen niet te prikkelen; 5. van je kamer vooral niet een gezamenlijke slaapkamer te maken.

Het vijfde advies is duidelijk. Het woordje “vooral” is veelzeggend.

Het is niet eenvoudig om van een bepaalde gewoonte af te stappen maar in de kracht van de Heere kan het. De Heere legt ons geen lasten op die te zwaar zijn om te dragen. Zijn geboden zijn niet zwaar. Zijn dienst is een liefde-dienst.

Werk aan een fijne verkeringstijd als voorbereidingstijd op het huwelijk, waarop je later met vreugde en dankbaarheid kunt terugzien.

Ds. M. A. Kuijt, Huizen

Lees meer artikelen over:

seksualiteit voor het huwelijk