Minimale bezetting kerkenraad

Ds. B. de Romph / 7 reacties

Vraag

Is er een minimale bezetting nodig van de kerkenraad om een eredienst geldig te maken? De achtergrond van de vraag is de praktijk dat bij ons ons in de gemeente het regelmatig voorkomt dat er slecht twee van de tien ambtsdragers aanwezig zijn.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je vraagt hoeveel leden van de kerkenraad aanwezig dienen te zijn, wil een eredienst wettig zijn. De kleinst mogelijke omvang van een kerkenraad is drie ambtsdragers: twee ouderlingen en een diaken. Als er geen drie ambtsdragers meer gevonden kunnen worden, moet de hulp ingeroepen worden van een naburige kerkenraad. Een kerkenraad van drie personen kan een eredienst bijeen roepen en dan is deze wettig. Als er een of twee ambtsdragers door allerlei wettige omstandigheden niet aanwezig kunnen zijn, kan de dienst toch doorgaan, want de kerkenraad telt drie ambtsdragers. Maar om besluiten te nemen moet de kerkenraad voltallig zijn. Dit kan bij een kleinere gemeente, c.q. kerkenraad wel eens moeilijk zijn.

Een groter kerkenraad heeft minder last van onderbezetting. Bij een groter aantal ambtsdragers kan gekozen  worden voor een werkwijze waarbij een aantal ambtsdragers geen dienst heeft en op hun vrije zondag in de kerk of bij het gezin kan gaan zitten. Dit aantal rouleert, zodat ieder om de zoveel tijd geen dienst heeft. De situatie die jij beschrijft in de gemeente waartoe je behoort, is wel heel miniem. Het is toch wel een gering aantal, als er maar twee van de tien ambtsdragers dienst doen. Het is niet te veroordelen, maar als we bedenken, dat de ambten Christus in de gemeente vertegenwoordigen, dan komt er in dat geval weinig van uit. De kerkenraad vertegenwoordigt het profetische, priesterlijke en koninklijke ambt. De predikant vertegenwoordigt het profetische ambt van Christus, de diakenen vervullen de dienst der barmhartigheid en het wijst op het priesterlijk ambt en de ouderlingen op het koninklijk ambt van Christus. Als de kerkenraad her en der verspreid zit in de gemeente, zijn de ambten er wel, maar niet zo significant. Het draagt aan de eredienst bij wanneer de ambten van Christus in de gemeente gezien worden.

Graag wil ik het hierbij laten en mocht je nog vragen hebben, hoor ik het graag van je.

Hartelijke groet,
Ds. B. de Romph

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Noordeloos
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Ds. de Romph is op 24 juli 2019 overleden.

Tags in dit artikel:

kerkenraad
7 reacties
AHHK76
Ik dacht dat het de gewoonte was bij een trouwdienst in onze gemeente: 1 dominee, 1 ouderling en 1 diaken. Dan heb je er ook 3 ;-). Voor een rouwdienst ligt dat anders volgens mij, dan zijn de ambten niet verplicht en wordt er ook niet gecollecteerd...
pannenkoek
zo, dat is wel heel weinig, 2 vd 10 aanwezig.
(Hebben die andere 8 iedere keer een geldige reden voor de afwezigheid?)
tja
Die andere 8 zitten misschien bij hun gezin pannenkoek. Die vinden het fijn als hun vader een keer bij hun zit.
pannenkoek
alle 8 tegelijk?
Ben benieuwd wat voor kerkverband. In de GG zo ie zo niet. Daar zitten juist wel eens kleintjes bij vader in de bank. Maar je bent kerkenraads lid of niet.....
Duuk
@pannenkoek: niet alle kerken zijn anderdeel van de GG en de GG is zeker niet normgevend. Ik vraag me überhaupt af waarom kerkenraadsleden in een exclusieve hoek van de kerk moeten zitten in een zwart pak. Laten we maar niet doen alsof het lidmaatschap van de kerkenraad iets exclusiefs is wat een speciaal plekje nodig heeft met een speciaal kleur pak.
pannenkoek
\ben ik met je eens. Ze horen opzicht te houden over de gemeente, dat kunnen ze vanuit alle hoeken doen. En dat kleur pak. Eenheid vind ik wel goed maar hoeft van mij ook niet persé zwart.
Ik vraag mij wel af zoals eerder gezegd, hoe het komt dat er regelmatig maar 2 kerkenraads leden aanwezig zijn, zij zitten dus ook niet op een andere plaats in de kerk. Dat vind ik wel heeel zuinig.....
NorahLinde
Ik vraag me af of dit ook geldt voor een vakantieperiode. En waarop ds. De Romph zijn antwoord heeft gebaseerd.

NorahLinde