De Bijbel over sociale media

Redactie Refoweb / 3 reacties

Vraag

Wat staat er in de Bijbel over sociale media?

Antwoord

"Hetzij dan dat gijlieden eet, hetzij dat gij drinkt, hetzij dat gij iets anders doet, doet het al ter ere Gods" 1 Korinthiërs 11:24. Zie verder de artikelen onder de tag 'internet'.

3 reacties
Jedidjas
In de bijbel vind ik heel duidelijk iets over social media. In 2 tim3: 1,2 staat dat er in de laatste dagen (de eindtijd) de mensen liefhebbers van zichzelf zullen zijn. Denk aan de vele selfies die gemaakt worden. Een paar jaar terug vond men het nog raar dat mensen foto's van zichzelf maakten. Nu is men het al "normaal" gaan vinden voor facebook, instagram enz. waarin je jezelf zo goed en leuk wilt profileren. Belangrijk dus om er bij stil te staan als dit misschien heel onbewust je drive is.
Tegelijkertijd is het is een prachtig middel om dingen over je geloof te delen. Denk aan globalrize die zoveel mensen via internet en social media bereikt en op social media bijvoorbeeld ""dagelijksebroodkruimels" en "she-rises dutch" met zulke mooie en opbouwende stukjes die je af en toe ook weer kunt delen.
Mooi om eens met God over te bidden wat Zijn wil hierin is, wie weet mag je wel veel moois delen!
kejak
Lijkt me vrij makkelijk te beantwoorden. Neem gewoon gebod 1 t/10 van de tien geboden en pas die toe op sociale media en je hebt het antwoord.
Het valt me overigens altijd weer op in de reformatorische gezindte dat met het gemak waarmee vroeger de tv werd afgeserveerd nu internet/sociale media word binnengehaald.
Als je opmerkte dat er toch ook goede tv-programmaś waren (journaal, reportages ed) beaamde men dat maar wierp men tegen dat er ook heel veel niet door de beugel kon en dus kon je beter helemaal geen tv nemen.
Als je nu opmerkt dat er heel veel kwalijks is aan internet beaamt men dat maar werpt men tegen dat er ook heel veel goeds is dus kun je beter wel gebruik maken van internet/sociale media en vervolgens kunnen we ook nog kiezen om onszelf niet te confronteren met het kwade want "je kunt er ook niet meer buiten"
Pardon, we hebben toch al gekozen heel in het begin in het paradijs en toen ging het toch al erg mis?? Maar ja, dat lost de Heere Jezus dan weer op en ondertussen twitteren, roddelen, swipen en liken we vrolijk verder, altijd en overal. Bah!
Jesaja40
Wat een fijne vraag wordt hier gesteld!

Tja, wat zegt de Bijbel daarover? Sociale media zijn toch van deze tijd en zijn als zodanig niet in de Bijbel terecht gekomen.

En toch de Bijbel is wat dat betreft zeer actueel, ook in onze tijd. Hoe staat het ook al weer in de tien woorden? Jullie zullen geen vals getuigenis geven van je naaste. Ach, dat is antiek zeg, gebruik je de tien woorden ook al daarvoor? Doe toch niet zo raar, het is gewoon een berichtje, daar is toch niets mis mee en men trekt een zeer misprijzend en verontwaardigd gezicht.

In anonieme berichten voegt men persoonlijke meningen aan toe. Men voelt zich als een rechter die een uitspraak doet over een zaak.

Hoeveel pogingen worden er niet gedaan om te achterhalen wie iets op Facebook heeft geplaatst en dat te verwijderen.

Ik sluit mij aan bij de reactie van Jedidjas en kejak