Aansluiten bij gemeente

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Mijn ouders komen allebei uit een gezin met een Gereformeerde Bond-modaliteit. Allebei mijn ouders zijn na hun huwelijk gestopt met naar de kerk gaan. Ik ben ook niet gedoopt. Ik heb wel op een christelijke school gezeten, verder bidden we voor het eten en dat was het. Sinds een jaar of tien is mijn moeder weer bij de kerk, een Hervormde gemeente. Mijn vader wil hier niets van weten, maar steunt mijn moeder in alles.

Sinds een aantal jaren ben ik zelf zoekende wat betreft het geloof. Ik ga regelmatig mee met mijn moeder naar de kerk. Maar omdat ik er eigenlijk zo weinig vanaf weet, vind ik het lastig om mezelf echt aan te sluiten bij een gemeente. Toch zou ik mezelf meer willen verdiepen in het geloof. En ik weet niet goed hoe ik hiermee moet beginnen. Ik vind het ook erg lastig om hiermee naar mijn moeder te gaan, omdat mijn ouders erg gesloten mensen zijn die moeilijk praten. En ik wil een keuze maken die mij past en niet omdat mijn moeder deze keuze heeft gemaakt.

Wat ik ook lastig vind is dat ik bang ben om veroordeeld te worden, aangezien ik twee jaar geleden gescheiden ben. Mijn ex man heeft psychoses en de kinderen mogen hem alleen nog onder toezicht zien. We waren niet voor de kerk getrouwd. Maar ergens vind ik het nog steeds moeilijk, omdat hij dus eigenlijk ziek is. En je gaat niet weg bij iemand die ziek is. Mijn ex-man komt uit eenzelfde soort gezin als ik, christelijke familie maar zijn gezin deed weinig met het geloof. Hij staat er wel helemaal achter dat de kinderen christelijk worden opgevoed. Ze zitten op een christelijke school, maar zijn ook niet gedoopt.

Graag zou ik advies krijgen hoe ik kan uitzoeken welke gemeente het best bij mij past. En hoe ik mij meer in het geloof kan verdiepen en mijn vragen kan stellen, terwijl ik nog niet lid van een gemeente ben.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Op dit moment heeft onze pastoraal medewerker evangelist Jan van Dooijeweert samen met zijn vrouw gesprekken met een jong echtpaar dat pas kennis heeft gemaakt met het christelijk geloof. Via Refoweb zijn ze met elkaar in contact gekomen. Wij zouden je willen adviseren datzelfde te doen; samen met hen, of apart met het echtpaar Van Dooijeweert. Jan van Dooijeweert geeft op diverse plaatsen in ons land lezingen, dus een ontmoeting is vrij eenvoudig te regelen. Jan en Nellie willen je graag behulpzaam zijn in en bij je zoektocht.

Redactie Vragenrubriek