Gevoelens voor vrouwen

Ds. A. de Lange / 2 reacties

Vraag

Een tijdje geleden ben ik als jonge vrouw (ongelovig en evolutionist) een relatie aangegaan met een reformatorische jonge vrouw die zwaar is opgevoed. Ze heeft nog maar korte tijd geleden toegegeven aan haar gevoelens voor vrouwen. Dit roept veel afkeuring op in haar omgeving. Mijn vriendin heeft mij in contact gebracht met de Bijbel en sinds kort ben ik er in gaan lezen. Er staan in de Bijbel ook dingen over homoseksualiteit. Mijn vriendin heeft hier veel moeite mee en gelooft dat ze zal branden in de hel, als ze de kerk moet geloven. Naar aanleiding van een gesprek met een goede, gelovige vriendin van mijn vriendin -zij verwees mij naar Refoweb- heb ik een aantal vragen. In de Bijbel staat dat God de schepping volmaakt schiep. Hij schiep een man en een vrouw. Dit is dus het beeld zoals God het bedoelde, want het was volmaakt. Maar als God Liefde is, waarom geeft hij een gelovig meisje dan gevoelens voor vrouwen? Moet zij als gelovig meisje met mij breken, omdat homoseksualiteit volgens haar omgeving (ik betwijfel of het in de Bijbel ook zo is) wordt afgekeurd? Homo zijn, mag wel? Homoseksualiteit niet? Hoe zit dat? Waarom wordt er door christenen zo verachtelijk gedaan over homoseksualiteit, terwijl er ook in de Bijbel staat dat je gedood zal worden als je je ouders haat, of zoiets? Ik hoop dat iemand (bij voorkeur met ervaring op dit gebied) mij antwoord op deze vragen kan geven. Niet omdat ik er persoonlijk wat mee ga doen, maar wel om zo mijn vriendin en haar omgeving beter te kunnen begrijpen. Bij voorbaat dank.

Antwoord

Bedankt voor de vraag. Ik wil er graag mijn waardering voor uitspreken dat je je verdiept in de achtergrond van je vriendin, en dat je op deze manier ook onderzoekt wat de Bijbel zegt.

Wat zegt de Bijbel nu eigenlijk? Je bent begonnen erin te lezen. En je hebt erin gevonden dat God man en vrouw schiep. En zo heeft Hij het bedoeld. Die conclusie deel ik. En van daaruit is het NIET Gods bedoeling dat mensen een seksuele verhouding aangaan met iemand van hun eigen geslacht. Gebeurt dat toch dan veranderen “vrouwen het natuurlijk gebruik in het gebruik tegen nature en mannen laten het natuurlijk gebruik van de vrouw na.” En er wordt “schandelijkheid bedreven” (Rom. 1:26, 27).  En Lev. 18:22 zegt dat “bij een manspersoon liggen met vrouwelijke bijligging een gruwel is.” En de wet wijst niet alleen hoereerders, mensendieven, leugenaars en meinedigen terecht, maar ook de mannen, die bij mannen liggen (1 Tim. 1:10).

Dat homoseksualiteit door veel christenen en kerken wordt afgewezen heeft er alles mee te maken dat het in de Bijbel in duidelijke bewoordingen afgewezen wordt. Iemand die zelf wat vrijer met de Bijbel wilde omgaan zei: “ik zelf vind niet dat homoseksualiteit verkeerd is, maar ik snap de mensen niet die aan de Bijbel willen vasthouden en dan toch homoseksualiteit willen goedkeuren. Als je de Bijbel leest is het duidelijk: homoseksualiteit kan niet.”

Je verwoordt een voor jou hele centrale vraag: “Maar als God liefde is, waarom geeft hij een gelovig meisje dan gevoelens voor vrouwen?” Om daar antwoord op te geven moeten we eerst deze vraag beantwoorden: Hoe komt het dat er in deze wereld tal van dingen zijn die God oorspronkelijk niet zo bedoeld heeft en die Hij ook niet geschapen heeft?

Het Bijbelse antwoord daarop is dat de zonde in de wereld is gekomen. En zonde is in zijn kern de menselijke keuze om van Gods weg af te slaan. Zonde is opstand tegen God, ongehoorzaamheid aan God. Zonde is: het niet willen houden bij God Zelf, niet willen leven van wat Hij geeft en belooft. Zonde is de keuze om de Liefde van God niet met liefde te beantwoorden. Een keuze tegen de Liefde en de Goedheid Zelf in.

Die menselijke keuze aan het begin van onze geschiedenis heeft allerlei ellende met zich mee gebracht. De hele wereld is er door “op zijn kop gezet”. Waarom had een daad van mensen zulke wijdverbreide en desastreuze gevolgen? 1. Omdat God de wereld had geschapen om daar met de mens in liefde te leven. Nu het tussen Hem en de mens is fout gegaan merkt heel de wereld dat, net zo goed als alles erdoor uiteen gaat in huis en gezin als man en vrouw scheiden; het treft huis, kinderen, families, vriendenkring. 2. De menselijke zonde is zonde tegen GOD. En aangezien God zo groot en alomvattend is zijn de gevolgen van het loslaten van God ook groot en alomvattend.

Dus juist OMDAT God LIEFDE is, is er van alles in deze wereld tegendraads geworden, tot en met in de gevoelens en neigingen van de mensen toe. Dat er van alles mis is met de mensen en de wereld is de keerzijde van het weggaan van God die LIEFDE is. Die ellende schrijven we dan ondertussen niet op de rekening van God, maar op rekening van de mens. Hij heeft gezondigd en kiest nog steeds voor de zonde.

Moeilijk is het dat de zonde in ons WOONT. Daardoor heb je als mens sommige neigingen die voor je gevoel natuurlijk zijn en waaraan je toch niet mag toegeven. Dat geldt voor mensen die homofiele gevoelens hebben. Maar ook voor mensen met een grote drang tot eten of drinken (sterke drank). Mensen met een pedofiele neiging. Mensen met een hang naar racisme. Mensen met een honger naar veel geld. Mensen met een grote seksuele libido. Zonder al deze dingen gelijk te willen schakelen -dat is helemaal niet aan de orde- moeten mensen met deze neigingen vanuit God gezien wel STRIJD voeren tegen een aandrang in henzelf, die hen bevrediging zou geven als ze eraan toegaven en onbevredigdheid als ze er niet aan toegeven.

Homo zijn mag wel? Homoseksualiteit niet? vraag je. Het punt is dat je er als mens vanuit God gezien mag zijn. Ondanks dat je zondaar bent tot en met in je neigingen, aanleg, begeerten en gevoelens toe. God weet hoe we geworden zijn. God weet dat wij ALLEMAAL het nodige in ons hebben dat strijdig is met Zijn bedoeling voor ons. Ons zondaar-zijn maakt ons daarmee niet afkeurenswaardig voor God. Hij wil ons in Zijn genade aannemen als Zijn kind.

Maar dat wil niet zeggen dat wij ruimte krijgen om toe te geven aan onze zondige neigingen. Wij worden opgeroepen om niet met zondige praktijken te beginnen, of als we ermee begonnen zijn er ons van te bekeren en ermee te breken.

Waarom wordt er door christenen zo verachtelijk gedaan over homoseksualiteit?, vraag je je af. Als je daarmee bedoelt dat christenen juist over homoseksualiteit erg negatief doen terwijl ze andere zaken die de Bijbel als zonde aanwijst vergoelijken, signaleer je een kwaad onder christenen dat er zo niet mag zijn. Alle zonden zijn afkeurenswaardig en het past christenen niet om de ene zonde zwaarder te laten wegen dan de andere. Iemand die veel vloekt, of Gods dag niet in ere houdt is net zo verkeerd bezig als iemand die een homoseksuele levensstijl heeft. Er zou veel meer te zeggen zijn, maar hier laat ik het bij.

Eén ding wil ik je graag meegeven: dezelfde God die Liefde is, en bij Wie wij door onze zonde zijn weggegaan, is ook de God die Zijn eigen Zoon mens heeft laten worden. Om plaatsvervangend ons menselijk leven GOED en dichtbij God te leven en om het menselijk leven in zijn lijden en ellende tot in de kern mee te maken. Daarmee leefde Hij ook een single leven. En Zijn leven eindigde aan het kruis. Uitgestoten en veracht van mensen. Maar vooral lijdend onder Gods vloek en toorn. Hier vinden we Gods gevende liefde op zijn verregaandst.

Wie in Hem gelooft vindt God terug. De God die Liefde is. Ik wens je van harte toe dat je zult merken dat je op aarde bent om zo met God in relatie te komen.

Oldebroek,
Ds. A. de Lange

Tags in dit artikel:

geaardheid
2 reacties
Cloudsadmirer
Amen. Wat een prachtig antwoord.
floddertje
Inderdaad, daar ben ik het helemaal mee eens!