Ouderlingen in het Curatorium

Ds. A.T. Vergunst / Geen reacties

Vraag

In het Curatorium van de Gereformeerde Gemeenten zitten ook ouderlingen. Mijn vraag is: kan het überhaupt wel dat een ouderling (die zelf geen roeping heeft tot het ambt van predikant) een ander kan beoordelen of hij wel tot het ambt van predikant is geroepen/geschikt wordt bevonden tot het ambt van predikant? Kerkrechtelijk zal het vast wel dichtgetimmerd zijn, maar is er een bijbels argument?

Antwoord

Beste vriend,

De Schrift spreekt over ouderlingen die leren en die regeren. In onze kringen zijn dat de predikant en de ouderling. De predikant is als het ware de moeder van de gemeente (voedt hen met het Woord) terwijl de ouderling als het ware de vader (de koning) vertegenwoordigt. De ouderlingen hebben dus een regerende functie in het kerkelijke leven en daarom lijkt het mij niet onbijbels om hen ook in de beslissingen van het toelaten tot het predikambt te betrekken. Ik verwacht dat de balans in het Curatorium half om half is.

Je vraagt dus naar een Bijbels argument en de enige die ik zie is dat de ouderling een regerende en opzichtersfunctie heeft over het geheel van de gemeente, inclusief over de prediking van het Woord. Dat ze dus in dat opzicht meedenken en meebeslissen is niet onbijbels. De ouderlingen hebben ook een taak in het toelaten van hen die belijdenis van het geloof willen doen en dat is ook zeker hun taak in het bewaken van de wijngaard van Gods Kerk. Die taak strekt zich ook uit over de herders van Gods kudde, de predikanten. Daarom zie ik totaal geen reden om ze buiten deze beslissingen te houden. Als je graag een bepaalde tekst of Bijbelgedeelte waarin dit zwart op wit wordt gesteld wilt hebben, dan moet ik je teleurstellen.

Pastor A. T. Vergunst

Tags in dit artikel:

curatorium