Enge bruiloft

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Over twee maanden gaan mijn vriend en ik trouwen. De laatste week merk ik dat ik een beetje afstandelijk ben tegenover mijn vriend. Nu heb ik ook wel wat stress (door werk en bruiloft) maar ik voel dat hoe dichterbij de bruiloft komt, hoe ‘enger’ het wordt. Het is niet niks om je voor je hele leven te binden. Aan het begin van onze relatie had ik bindingsangst, maar op een gegeven moment was dat weg en een tijd later wilden we graag gaan trouwen.

Ik merk aan mezelf dat ik bijvoorbeeld geen zin in seks heb maar wel gewoon zin heb om bij hem te zijn. Er zit iets in mij wat me weerhoudt en even geen zin in intiem-zijn heeft, mede omdat ik dus twijfel. Ik weet ook zelf dat het wel overgaat en dat dit gewoon een beetje in me zit, maar ik vind het gewoon lastig om niet teveel na te blijven denken en er gewoon voor te gaan. Ik houd enorm veel van hem en kan me geen leven zonder hem indenken. Ik wil gewoon dat ik juist kan genieten zonder stress en afstandelijkheid. Iemand tips?

Antwoord

Beste bruid,

Er zijn alweer een aantal dagen voorbij nadat je de woorden “over twee maanden” schreef. Hoe gaat het nu met je?

Twijfelen zit een beetje in je, schreef je. Dat is niet erg, hoor! Je gaat daardoor dieper nadenken en voor/tegen afwegen. Ook daar is niets mis mee! Maar lees nu nog eens welke woorden je gebruikte: zal ik ze op een rij zetten?

-Je ervaart enige stress: lijkt me logisch in een drukke tijd waarin veel te regelen valt!

-Dat je ‘wat afstandelijker’ bent kàn met de stress te maken hebben, of ook met het onbekende van het komende huwelijksleven... ook logisch lijkt me, want het ís inderdaad niet niks om je te binden met de bedoeling dat dit voor het leven is! Maar goed, vertrouwen in welke stap dan ook, welke levenskeuze dan ook, is áltijd een kwestie van vertrouwen. Weet je nog: “wat de toekomst brengen moge, mij geleidt des Heren hand”! Dat geldt iedere dag, ieder uur. Toch? Ga met God en Hij zal met je zijn: houd dat voor ogen!

-Geen zin in seks, maar je wilt wel graag bij hem zijn. Onthoud dat laatste maar, dan komt de rest vanzelf. Liefde, liefhebben is méér dan seks en intiem-zijn!

-Het gaat wel over: dit zijn je eigen woorden!

-“Ik houd enorm veel van hem en kan me geen leven zonder hem indenken.” Dit is toch de kern van je wens om juist met hém te willen gaan trouwen! Hier hoef ik niet meer over te zeggen, denk ik?

-“Ik wil gewoon dat ik juist kan genieten...”: natuurlijk kun je dat! Een beetje spanning hoort er gewoon bij, tenslotte begint na die belangrijke trouwdag een heel nieuw leven als echtpaar. Wat een prachtige uitdaging is dat, om met je man een nieuw gezin te vormen. Zo mogelijk in het kader van Prediker 4:12!

-Liefde en trouw lijken aanwezig, toch? Praat met elkaar over je gevoelens. En doe dat niet alleen vòòr je trouwdag, maar ook erná! Juist dan leer je elkaar nog veel beter kennen met alle ups en downs die je heus wel tegen zult komen. Spreek je verwachtingen naar elkaar uit, je fijne en moeilijke momenten. De teleurstellingen en de leermomenten... ieder huwelijk is een proces, maar zeker géén statische twee-eenheid!

Nog een heel fijne voorbereidingsperiode toegewenst, en straks een fijne dag met daarna een gezegend huwelijk!

Marijke Rots

Tags in dit artikel:

bindingsangsttrouwplannen