Moorman van Candacé

Ds. A.J. Schalkoort / 1 reactie

Vraag

Wellicht een eenvoudige vraag. Ik hoorde het onlangs weer en heb het al vaker zo gehoord. Het was in een preek over de Moorman. En dan werd er gezegd: de Moorman uit Candacé, alsof dat een een zeker stad of plaats zou zijn. Maar er staat toch een Moorman, een machtig heer van Candacé, de koningin der Moren. Dus ik denk dat Candacé de naam van die koningin was. En dan begrijp ik niet dat dominees die gestudeerd hebben dat zo zien en zeggen. Of heb ik dit mis?

Antwoord

Het antwoord kan ook heel eenvoudig zijn. “Candace is niet een eigennaam, maar een titel, zoals bijvoorbeeld het Egyptische woord Farao. Het schijnt dat in deze tijd Ethiopie door vrouwen, sultanas werd geregeerd.” Zo lees ik in een verklaring van dr. B. Wielinga “Van Jeruzalem naar Rome”. Misschien kun je dit doorgeven aan de dominee die dit gedeelte van de Bijbel nog niet goed bestudeerd heeft. Het is te hopen dat in de preek naar voren is gekomen dat de Moorman de Heere Jezus heeft leren kennen en belijden en met blijdschap zijn weg is gegaan.

Ds. A. J. Schalkoort

1 reactie
Jesaja40
Het gegeven antwoord is correct. Maar hoe komt het dat deze man met een donkere huidskleur naar Jeruzalem afreist? Zijn machtige positie aan het buitenlandse hof had ook een hoge prijs: zijn mannelijkheid werd hem ontnomen.

Jeruzalem was geen bruisende stad in die tijd. Is er sprake van verre verwantschap met het Huis van Israël? Het zijn de kleine details die tussen de regels doorstaan. Een Thora rol zou deze man zonder meer geweigerd worden vanwege zijn persoonlijke status. Zelfs het vele malen overbieden zou hem niet baten. En gelukkig kan deze man een complete boekrol van Jesaja kopen. Een pure rol waarin geen hoofdstukken aangegeven worden.

Voor hem is het geen souvenir die hij meeneemt. In woord en geschrift spreekt deze man vloeiend Hebreeuws. Hij begint te lezen en is verbaasd over de veelzijdigheid van deze profeet. Deze rol is niet alleen lokaal, de omliggende landen worden daar ook in genoemd. U kent als lezer de hoofdstukken en deze man is bijna aan het einde van de boekrol gekomen. Daar leest hij over de Messias en heeft daar zijn vragen bij.

Op dat moment grijpt de Eeuwige in om Philippus bij hem te brengen. Ook deze kent de woorden die deze man hardop leest en komt direct met de vraag: begrijpt u wat u leest? Nee, zegt de man hoe zou ik dat? U kent wel de Jesaja rol en weet dat deze man slechts enkele verzen af is van een zeer hard oordeel van de Eeuwige aangaande de ontmande mens. Daar wordt deze persoon letterlijk afgesneden en uitgebannen.

Hier zien wij het soevereine optreden van de Eeuwige in het leven van deze mens. Hem wordt het evangelie uitgelegd, die in hoofdlijnen terug te vinden is in deze uitstekende boekrol. De genade van de Eeuwige is ook voor deze man weggelegd.

In het voor ons bekende vers Jesaja 12:3 וּשְׁאַבְתֶּם-מַיִם, בְּשָׂשׂוֹן, מִמַּעַיְנֵי, הַיְשׁוּעָה
lezen wij de naam van de Messias. Dat is het sleutelvers ook voor deze donkere man. Het ingrijpen van de Eeuwige op het juiste moment bij deze man. Een Thora rol zou hem niet dichter bij de Messias kunnen brengen. Deze innemende man is heel radicaal: daar is water, wat verhindert mij om gedoopt te worden?

Na deze gebeurtenis lezen wij dat deze man met grote vreugde en blijdschap zich naar zijn plaats gaat waar hij is aangesteld. Ook hij heeft zijn Messias gevonden.